N
  1. Har verisure sen nästan 10 år, och nu ringer dom och säger att 2g delen måste bytas ut till 5g för att sveriges regering stänger av det i höst.
    Kostar ca 2000kr, men dom anser att även hela larmet bör bytas ut då det är 10 år gammalt för 2000kr till.
    Är nu i planen att inte betala något, utan att säga upp abonnemanget.
    Pratade med verisure om det, och det var inga problem.
    Kostar mig inget och jag blir av med månadskostnaden på 550kr.
    Ska det beställas batterier och liknande så för jag göra det på deras hemsida.
    Appen och mina sidor ska tydligen fungera, men får ingen support längre.
    Låter ju toppen, nästan för bra för att vara sant.
    Ska säga upp abonnemanget imorgon, 3 månaders uppsägning.
    Nåt jag borde tänka på/förbereda mig på innan jag säger upp?
    Jag kommer aldrig mer kunna beställa delar,
    tror jag. Förutom batterier till komponenterna.
  2. Någon som har egna erfarenheter eller åsikter kring detta?
 
Du får väll dock ingen utryckning eller ens app stöd?
 
N neo11 skrev:
Ska det beställas batterier och liknande så för jag göra det på deras hemsida.
Batterier kan du köpa i vilken butik som helst. Det är inga specialbatterier. Oftast har de CR123A-batterier, även känt som kamerabatterier, i sina prylar.

Appen och mina sidor ska tydligen fungera, men får ingen support längre.
Det är så sjukt att informationen går isär så mycket om just detta. Till mig sa de först att det absolut inte gick att fortsätta använda appen/mina sidor om man väljer att köpa ut sitt larmsystem.

Ett par samtal senare så gick det visst bra att göra det, men för en engångkostnad på 1500:-

På ditt inlägg så låter det som att du helt enkelt bara kan fortsätta använda det.

Jävla pajasföretag.
 
N
Den information jag fick från verisure var att jag inte längre hade rätt att ringa och ställa frågor eller få någon form av support, frågade inte om utryckningar.
Men tar ju för givet att man inte får det.
Dock skulle appen och mina sidor fortsätta att fungera, han nämnde inget om någon kostnad.
Även stora huvudenheten med 2g skulle fortsätta styra systemet, med dom skulle "klippa" deras sim i.
 
A albatorsk skrev:
Batterier kan du köpa i vilken butik som helst. Det är inga specialbatterier. Oftast har de CR123A-batterier, även känt som kamerabatterier, i sina prylar
I brandvarnaren sitter batterier med tråd och stiftdon. I alla fall i de brandvarnare vi hade för 10 år sen. Gick ju att bända loss sladdarna från de gamla och sen löda fast på de nya batterierna, men blir nog inte lika bra som fabriksmonterade. Tror dessutom deras batterier har bredare temperatur-område än de vanliga som jag hittade på nätet när jag letade. Kan mycket väl ha ändrats sen dess dock.
 
N
Bytte batterierna i dom 2 brandvarnarna hyfsat nyligen, så vi får se när jag får problem.
 
N
Sade upp mitt abonnemang idag.
Och ni hade rätt, om 3 månader måste jag betala en engångsavgift på 1495kr
för att kunna fortsätta använda appen.
Dock funkar det bara till 2025, då släcker stockholm av 2g tydligen.
Och dom kommer om 3 månader och tar bort klistermärken och sim kortet i huvudenheten.
Jag förstår dock inte riktigt hur den ska fungera i 2 år utan sim kort, men det kanske den gör?
 
N neo11 skrev:
Sade upp mitt abonnemang idag.
Och ni hade rätt, om 3 månader måste jag betala en engångsavgift på 1495kr
för att kunna fortsätta använda appen.
Dock funkar det bara till 2025, då släcker stockholm av 2g tydligen.
Och dom kommer om 3 månader och tar bort klistermärken och sim kortet i huvudenheten.
Jag förstår dock inte riktigt hur den ska fungera i 2 år utan sim kort, men det kanske den gör?
Du får koppla din huvudenhet till ditt nätverk/internet, så kommer den att fortsätta fungera.
 
N
Den lilla är ju kopplad till ethernet sladd in i fibern, router innan.
 
N
N neo11 skrev:
  1. Har verisure sen nästan 10 år, och nu ringer dom och säger att 2g delen måste bytas ut till 5g för att sveriges regering stänger av det i höst.
    Kostar ca 2000kr, men dom anser att även hela larmet bör bytas ut då det är 10 år gammalt för 2000kr till.
    Är nu i planen att inte betala något, utan att säga upp abonnemanget.
    Pratade med verisure om det, och det var inga problem.
    Kostar mig inget och jag blir av med månadskostnaden på 550kr.
    Ska det beställas batterier och liknande så för jag göra det på deras hemsida.
    Appen och mina sidor ska tydligen fungera, men får ingen support längre.
    Låter ju toppen, nästan för bra för att vara sant.
    Ska säga upp abonnemanget imorgon, 3 månaders uppsägning.
    Nåt jag borde tänka på/förbereda mig på innan jag säger upp?
    Jag kommer aldrig mer kunna beställa delar,
    tror jag. Förutom batterier till komponenterna.
  2. Någon som har egna erfarenheter eller åsikter kring detta?
Sveriges regering stänger inte av 2G. Det gör operatörna som verkar i Sverige.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N
A albatorsk skrev:
Du får koppla din huvudenhet till ditt nätverk/internet, så kommer den att fortsätta fungera.
Hur gör jag det?
Har den rj45 kontakt?
I dagsläget för man ju inte ens peta på den, men kanske går att flytta den efter avslut.
 
N neo11 skrev:
Hur gör jag det?
Har den rj45 kontakt?
I dagsläget för man ju inte ens peta på den, men kanske går att flytta den efter avslut.
Ja, den har både RJ45 och Wifi. Om du vill använda Wifi så ställer du in det i Verisure-appen under More - > Devices and features -> Broadband status -> Wi-Fi.
 
N neo11 skrev:
  1. Har verisure sen nästan 10 år, och nu ringer dom och säger att 2g delen måste bytas ut till 5g för att sveriges regering stänger av det i höst.
    Kostar ca 2000kr, men dom anser att även hela larmet bör bytas ut då det är 10 år gammalt för 2000kr till.
    Är nu i planen att inte betala något, utan att säga upp abonnemanget.
    Pratade med verisure om det, och det var inga problem.
    Kostar mig inget och jag blir av med månadskostnaden på 550kr.
    Ska det beställas batterier och liknande så för jag göra det på deras hemsida.
    Appen och mina sidor ska tydligen fungera, men får ingen support längre.
    Låter ju toppen, nästan för bra för att vara sant.
    Ska säga upp abonnemanget imorgon, 3 månaders uppsägning.
    Nåt jag borde tänka på/förbereda mig på innan jag säger upp?
    Jag kommer aldrig mer kunna beställa delar,
    tror jag. Förutom batterier till komponenterna.
  2. Någon som har egna erfarenheter eller åsikter kring detta?
Pratade med Verisure om att byta ut delar till mitt larm och då sa de att de byter ut huvud boxen gratis när det är dax. Pratade med en annan i en fb grupp om uppsägning. Han sa att man kan säga upp abonnemanget men ha kvar själva brandvarnare funktionen med åtgärd för 1/3 av priset, men då ingår ingen åtgärd vid inbrott men hur ofta hinner väktare komma om du har ibrott? Jag skall undersöka detta för vi skaffade larmet för just brandvarnare funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.