då var det dags att ta tag i att bygga en veranda, någon som har nått bra tips var jag kan hitta lite bilder på snygga verandor ala sekelskifte( med tak alltså ) någon som vet nått om mått osv vilket golv bör användas då det inte blir en punchveranda utan en öppen veranda med stolpar...har lyckats få tag i stolpar från början av 1900 ni får gärna lägga upp bilder på era verandor..

mvh Fredrik
 
Bra inspiration, speciellt om du är intresserad av verandor med lokal förankring, brukar "husböcker" som Gods och gårdar, Svensk hembygd, Bygd och folk m fl vara. Finns ofta att bläddra i på biblioteket.
 
nja har kollar runt lite men vårat hus är inspererat av det amerikanska sekelskiftet med liggande panel mycke tsnickeriglädje..finns inte så många sådana hus kring umeå med veranda tyvärr..i jämtland finns det en hel del...bla skyttmon..fast det är ju där...
 
I Umeå på Brogatan har jag sett några fina verandor bla på innergården bakom kiosken Bubblan o även bakom butiken bildbyrån (tror jag den heter).
 
Bilder på fina sekelskifteshus med verandor etc finner du i en bok som heter.
Sommarnöjen vid vattnet. (Albert Bonniers förlag)
Boken visar bilder på hus från hela sverige och bilden på omslaget är från min grannes hus .-)
 
Wow vilken länk, Lars D!!
Men jag saknar bilder av hur man färgsätter en veranda till ett falurött hus. Eller var de alltid helt vita (det är det enda jag har hittat)? Vi har nämligen byggt upp NÄSTAN en sån öppen veranda som vårt hus hade på gamla foton från 1920-talet. Jättefint har det blivit men kostnaden skenade iväg ganska mycket, så det hade nog aldrig blivit gjort det om jag hade insett från början hur dyrt det skulle bli... Men nu återstår att måla verandan, och vi vet inte hur vi ska färgsätta den. På de svartvita fotona anar man att den nog inte var enbart vit, men vad kan den ha varit istället?
 
Grått och grönt är inte ovanliga, typ kromoxidgrön. Jag vet att det har skrivits något om detta, minns bara inte var eller av vem, men det kan förstås vara Göran Gudmundsson och/eller Gård och Torp. Jo, förresten en sak till om detta. Det ska inte ha varit ovanligt att man hade ett hus och byggde på en veranda, och att den färgsattes helt annorlunda.

Tendensen bland hus jag har sett i verkligheten är att husen har blivit vitare och vitare med tiden, dvs. man har målat bort "alla" spännande kulörer och gjort det mer röd-vitt, möjligen en efterdröjande effekt av nationalromantikens "revolt" mot den delvis utländska schweizerstilen?

Men det finns inga träbitar kvar någonstans som man kan skrapa på eller?
 
Japp, det står om det i ett nummer av Gård och Torp. Där står det att verandorna ofta målades i en avvikande färg. Men som Mr Handyman säger, det blev ju vitare och vitare. Vi har en bild på vår veranda (som vi delvis ska återskapa) där den är helt målad i vitt. Även väggen runt om dörren är vitmålad.
 
Jag vill jätte gärna ha en inglasad veranda. Vi har just nu en farstukvist med betong golv/grund. Går det att bygga en veranda direkt på detta? Eller måste man ta bort detta och börja om från början?

Tacksam för svar
 
Om betonggrunden stämmer i storlek och höjd går det säkert utmärkt att bygga en veranda på denna. Har du inga bilder av förstukvisten? Det ökar chansen att du får bra svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.