Jag undrar vad som gäller angående material för tak över en veranda, dvs golvet under balkongen.

Saken är den att min balkong är utförd med tryckat virke, medan den i sin tur står på verandataket som endast är utfört med råspont och underlagspapp. Det känns väldigt fel att endast ha underlagspapp som enda skydd för regn och snö. Är det inte så att man måste ha någon slags plåtbeklädnad på taket?
 
Ingen som har en uppfattning om hur ett korrekt verandatak / balkonggolv ska vara utfört?
 
Sylvester skrev:
Det känns väldigt fel att endast ha underlagspapp som enda skydd för regn och snö. Är det inte så att man måste ha någon slags plåtbeklädnad på taket?

Hej där!

Du har helt rätt, du borde ha plåt på ditt verandatak/balkonggolv. Nu finns det risk för att råsponten blir fuktskadad.

// Snäckan

 
Underlagspapp är just det som det låter som UNDERLAGSpapp.
Lägg på en ytpapp eller plåt.
Det är ju ganska skyddat vad det verkar så en ytpapp kommer hålla länge.
 
Tack för svaren.

Jag är fullt medveten om att det inte finns en chans att underlagspappen ska vara det enda skyddet mot väder och vind. Den mindre tänkande snickaren som monterade veranda och balkong har bara smackat på underlagspapp och trott att allt är frid och fröjd. Sedan att det står både i leverans och byggbeskrivning att det ska vara bandtäckt plåt som ytskikt, har man struntat i totalt och endast tolkat en ritning, suck... >:(
 
Eftersom byggbeskrivning normalt har högre status än ritningar så låter det som att snickaren får göra om och göra rätt.
Dessutom kan han väl aldrig hävda fackmannamässigt utförande om han använder underlagspapp som ytskikt. Hur motiverar han detta garantimässigt?

/Ingenjören
 
Japp byggbeskrivning och leveransbeskrivning har högre status än ritning enligt mitt entreprenadkontrakt.

De oberoende snickare jag talat med säger samtliga precis som Ingenjören att detta knappast är en fullgod produkt som jag kan förvänta mig. Knappast fackmannamässigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.