Halloj! Vårens projekt ska bli en grillhörna samt ett verandatak. Jag har byggt verandatak förut, men har lite frågor om att bygga det i en vinkel. Enklast förklarat med en bild:

3D-ritning av ett verandatak i vinkel med måttangivelser och en figur under konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, mot det befintliga taket har jag bara en 20 cm vertikal vindskiva att fästa taket mot, så jag får försöka göra det så stadigt som möjligt.

Sen en främre bärlina och reglar ut mot den, men en är det ju en vinkel som sagt. I ritningen har jag fortsatt med reglarna mot 45-gradersregeln som i sin tur vilar på bärlinan. Men bärlinan är ju förhållandevis kort mot resten av taket och den snedställda regeln blir ju bärande för en väldigt stor del av taket. Här är ritningen ovanifrån:

Ritning ovanifrån av en verandakonstruktion med dimensioner som visar reglar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är ju lätt 40% av taket som är fäst mot den regeln. Jag har valt 45x120mm virke för reglarna i skissen. Här är en bild framifrån för att se hur lutningen blir:

Digital skiss som visar en person bredvid en konstruktion av ett verandatak i vinkel mot en tegelvägg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en annan fundering är ju hur man sköter anslutningen till bärlinan för de tre reglar som möts där i vinkeln:

3D-ritning av en träkonstruktion för ett verandatak med reglar i vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns ju lite trångt minst sagt!

Tänker jag helt fel? Finns det något smartare sätt att lösa detta på? Undre kanten på bärlinan är på drygt två meters höjd, så då får taket en lutning på 10 grader. Jag hade velat lägga takpannor på det men det ska tydligen kräva 14 grader, vilket skulle leda till att bärlinan hamnar på 185 cm höjd vilket inte fungerar. Så antingen korrugerad plast på taket eller plåt, vi får se.

Jag undrar också över området mellan sista regeln och verandataket vindskiva, bör jag regla upp mot den - alltså mot den främre skivan i sista bilden.

Så, några tankar om detta? :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Snyggt ritat !
Ser ut som en bra lösning konstruktionsmässigt, värt att tänka på är väl hur du vill ansluta plåtarna/skivorna sen, skall du ha en ränndal, hur mynnar den ut osv

Särskilt längst ned så att vattnet alltid kan rinna nedåt obehindrat...

/K
 
Blir det inte knepigt att få ihop allt vid mötet mellan de olika takvinklarna?
Ska det vara plåt på? ska du lägga det själv? Det blir ju nån sorts ränndalsplåt eller motsvarande.

Utan att veta förutsättningarna och hur resten av huset ser ut så hade jag gjort såhär; Två tak med samma längd och lutning, som möts i 45° vinkel (sett uppifrån).
Enklare att få till det snyggt med vindskivor, fotbrädor och ev. hängrännor.
Stolpar vid de stora svarta punkterna.
Ritning av tak med olika vinklar och måttangivelser, mötespunkt markerad med svarta punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Blir det inte knepigt att få ihop allt vid mötet mellan de olika takvinklarna?
Ska det vara plåt på? ska du lägga det själv? Det blir ju nån sorts ränndalsplåt eller motsvarande.

Utan att veta förutsättningarna och hur resten av huset ser ut så hade jag gjort såhär; Två tak med samma längd och lutning, som möts i 45° vinkel (sett uppifrån).
Enklare att få till det snyggt med vindskivor, fotbrädor och ev. hängrännor.
Stolpar vid de stora svarta punkterna.
[bild]
Yes! Jag kom på det när jag började "lägga tak" i ritningen att min vindskiva inte fick rätt vinkel eftersom den snedställda regeln inte anslöt korrekt i vinkel. Då jag helst vill ha en "rak" framsida så har jag löst det precis som du, fast utan någon längd på taket i andra vinkeln:

Ritning av altantak i anslutning till hus med markerad vindskiva och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så halva fronten av taket, det som är i vinkel upp mot husets takfot, kommer alltså få en vindskiva, medan resten får takfot, så kommer det löpa en stupränna längs med vindskivan som alltså bara ära en anslutning till stuprännan från taket, men den möter upp mot altantakets takfot. Det syns förmodligen lite bättre här:

3D-ritning av pågående bygge med vindskiva och takstomme som ansluter till befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klaskarlsson skrev:
Snyggt ritat !
Ser ut som en bra lösning konstruktionsmässigt, värt att tänka på är väl hur du vill ansluta plåtarna/skivorna sen, skall du ha en ränndal, hur mynnar den ut osv

Särskilt längst ned så att vattnet alltid kan rinna nedåt obehindrat...

/K
Precis, blir en ränndal som ansluter mot hustakets ränndal, och ser ut så här:

3D-ritning av pågående bygge med vindskiva och takstomme som ansluter till befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen (förmodligen) plasttak som ligger över den, så här:

3D-modell av hus med anslutande ränndal och tänkt plasttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Blir väldigt tydligt med 3D-modell! Är det här ritat i Google Sketchup? Tänkt rita lite badrum och tvättstuge-"skisser" men lite osäker på vad som är bästa och enklaste program.
 
Väldigt snyggt ritat som sagt! Är också nyfiken att veta vilket program? :)
 
nikasp skrev:
Blir väldigt tydligt med 3D-modell! Är det här ritat i Google Sketchup? Tänkt rita lite badrum och tvättstuge-"skisser" men lite osäker på vad som är bästa och enklaste program.
Det där är Sketchup. Dock heter det inte längre Google Sketchup eftersom de avyttrade det hela för några år sedan.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
nikasp skrev:
Blir väldigt tydligt med 3D-modell! Är det här ritat i Google Sketchup? Tänkt rita lite badrum och tvättstuge-"skisser" men lite osäker på vad som är bästa och enklaste program.
Sketchup ja, sjukt skoj och enkelt program :)
 
Du kan väl pröva att göra ett helt rak tak, utan vinkel. släpp ifrån det bef huset och höj upp det ovanför vindskivor och hängrännor. Det här måste vara ett platt eller svagt vält tak eller kanske ett fyrfallstak.
Du får in mer ljus till fönstren. Ett släpp på en halvmeter ger mer dagsljus under taket. Du slipper problemet med att ansluta mot det befintliga husets takfot.
Kolla hur det ser ut skethcup.
 
Sten Forsman skrev:
Du kan väl pröva att göra ett helt rak tak, utan vinkel. släpp ifrån det bef huset och höj upp det ovanför vindskivor och hängrännor. Det här måste vara ett platt eller svagt vält tak eller kanske ett fyrfallstak.
Du får in mer ljus till fönstren. Ett släpp på en halvmeter ger mer dagsljus under taket. Du slipper problemet med att ansluta mot det befintliga husets takfot.
Kolla hur det ser ut skethcup.
Vet inte om jag riktigt förstår. Vill ju att det vara tätt mellan verandataket och hustaket då vi ska ha utemöbler. Vet inte om jag hänger med riktigt på din idé - du får gärna förklara lite mer
 
Jag tänkte mig ett ljusare och luftigare variant. Jag förstår att du har bestämt dig för en lösning, då är det svårt att tänka om. Bästa sättet är att sova på saken några månader. Skynda långsamt.
 
Sten Forsman skrev:
Jag tänkte mig ett ljusare och luftigare variant. Jag förstår att du har bestämt dig för en lösning, då är det svårt att tänka om. Bästa sättet är att sova på saken några månader. Skynda långsamt.
Jag har inte bestämt mig, utan förstod bara inte vad du menade, så jag ville att du skulle förklara för mig
 
Lite bilder på hur det blev:

Screenshot2018-11-10at065222.png
Steg ett var att ta bort stuprännan under taket

Screenshot2018-11-10at072454.png
Sen upp med bärlina fäst mot takstolarna

Frame-10-11-2018-07-25-56copy.jpg
Sen gräva tre hål i gräsmattan precis utanför altanen

Frame-10-11-2018-07-31-56copy.jpg
I med papprör och betong, sedan stolskor och mäta in dem så det blir rakt och fint. Köpte färdiga plintar först men var så kompakt jord så att få ned fyrkantiga plintar i runda hål var för mycket jobb.

IMG_0817.jpg
Sen upp med balkskor, här får jag lite hjälp av Emil

IMG_0819.jpg
Stolparna är två 45x90 stolpar ihopskruvade

IMG_0822.jpg
Sen är det bara att börja fästa upp balkarna så det blir rakt och fint i alla led

IMG_0828.jpg
Då det blir en vinklad balk som går ut från hörnet så måste det till ett hörnfäste, var mycket testande för att komma fram till rätt vinkel på den här, men det blev bra till slut

IMG_0830.jpg
Sen upp med balkarna, 60cm mellanrum och det blir stadigt och fint

IMG_0833.jpg
Och fästa vinkelbalken i hörnet.

IMG_0832.jpg
Så här möts dom på bärlinan

IMG_0879.jpg
Sen fästs balkarna mot vinkelbalken och sen på med råspont. Köpte färdiga råspontsluckor så det gick rätt så smidigt att få upp dem

IMG_0880.jpg
Sen takpapp ovanpå det, vi bestämde oss tidigt för plåttak och man behöver egentligen inte takpapp under då, men för säkerhets skull så.

IMG_0894.jpg
Sen på med plåttaket, först var det i hörnet upp mot befintliga taket, att få det tätt och få in plåten under på rätt sätt, men med hjälp av sonen och sena kvällar så fick vi till det

IMG_0903.jpg
Sen var det bara vindskivor och stuprännor kvar, blev riktigt bra!
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.