Jag har ett veranda tak som nu är isolerat mot sitt egna yttertak med luftspalt vindpapp två lager 95 plus extra vindpapp före skiva.. Men då verandan är ansluten direkt mot gamla husväggen och stora taket så uppstår ett litet bökigt utrymme.

Förut var verandataket ett horisontellt innertak och då var det helt rätt med ett bra vinddrag. Men då var det också ett sommar rum med 4- 8 graders värme.
Men nu har jag stort hål in mot råvind i ena gavel taket på verandan och där är ingen möjlighet att placera en isolering mot spont pga av utrymmesbrist för armarna att arbeta. Jag kan inte placera ng luftspalt och vågar inte bryta upp taket mer av rädsla för att skada verandatakets och huvudtakets bärkonstruktion.

Hur ska jag skapa bästa lodräta klimatskärm bakom inre veranda tak gavel utan att behöva isolera hela veranda takets insida hela vägen fram mot gamla yttertakets tjärpapp ?
Och slippa isolera hela vinden direkt. På sikt planerar jag att isolera upp vinden men det krävs nog takhöjning och nya takstolar för att göra det till ett boningsutrymme. Hålet in till råvinden är centrerat mitt i verandakosntruktionen och cirka en halvmeter i bredd.
Kan jag såga upp rent runt takstolarna?

Bjälklaget mot underliggande rum är fyllt av spån och jag vill ersätta med 95 paroc pga av utrymmesbrist. Jag har sett att de flesta föredrar att behålla spånet men vad ska man göra om det fattas utrymme?
Vilket antal lager 95 bör jag placera?

Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.