Vi köpte ett hus på landet för 3 år sedan som jag sedan dess varit i full färd med att renovera. För närvarande är det köket och badrum som gås igenom och jag har såklart redan börjat tänka på nästa projekt på gården.

Huset är väldigt litet i jämförelse med dagens standard och uppgår i dag till endast 120 kvm med över och undervåning ihopräknat. Detta medför att vi inte har något rum som är stort nog att inhysa fester och middagar i under årets kallare månader då släkten skulle knorra lite väl mycket om de förvisades ut i trädgården. Vi har också pratat om att göra en veranda på ena kortsidan av huset, en veranda stor nog för att användas av ett större antal gäster under sommaren.

Är det någon som sett exempel på verandor som kan vinterbonas innan?

Mina initiala tankar är följande:

Vi vill inte ha en inglasad veranda året runt då det kommer bli för varmt i sovrummet intill på sommaren och den enda möjligheten att svalka sig där är genom att öppna fönstret. Jag har även en dröm om att jag på sommaren efter en varm arbetsdag ska kunna sitta i en gungstol på min veranda med hagelbössan eller banjon i famnen och titta ut över ägorna =D.

Jag tänkte därför en konstruktion där man tar bort eventuell "ytterdörr" och fönster på verandan på sommaren och sätter in dem igen på vintern, alternativt att aldrig ha någon dörr mellan verandan och trädgården utan istället sätta in en isolerad vid öppningen på vintern.

Tak kan ju såklart vara isolerat och vindtätt året runt då det inte utsätts för vatten. Verandor tillverkas ju dock med utrymme mellan alla trädelar för att vatten ska kunna rinna genom golvbrädor och torka upp mellan stommarnas delar. Detta har jag dock inte kunnat lösa tankemässigt än men har tänkt t.ex. på ett golv som kan tas upp, vindtätas och isoleras och läggas tillbaka igen när vintermånaderna kommer. Alternativt ett vanligt trallgolv där det finns ränndalar i plast där vattnet kan rinna ut genom hål på sommaren som sedan kan täppas igen på vintern. Under ränndalarna ligger t.ex. frigolitisolering.

En lösning där det tar en hel dag på att vinterbona veranda är för mig helt ok. Isoleringen behöver inte heller vara jätteffektiv då rummet endast kommer användas vid enstaka tillfällen på vintern och dörren från huset ut till veranda annars kan vara stängd. Någon som har några initiala tankar?

Återkommer med lite skisser.
 
Redigerat:
Varför tror du det blir så varmt i sovrummet? Bör gå att lösa detta. Verkar krångligt värre med temporära lösningar och "bygga om" varje säsong. Bättre satsa på en permanent lösning hyffsat isolerad som snabbt går att värma upp vid behov.
 
Nej nej nej. Min fråga är inget tankebrott...Jag frågar om folk har några ideér hur man ska kunna tillgodose båda behoven jag har. Inte ETT för att det är enklast och mest konventionellt.

En lösning där det tar en hel dag på att vinterbona veranda är för mig helt ok. Isoleringen behöver inte heller vara jätteffektiv då rummet endast kommer användas vid enstaka tillfällen på vintern och dörren från huset ut till veranda annars kan vara stängd.

Även om jag löser värmeproblemet i sovrummet återstår En önskan om en öppen veranda på sommaren.
Tack för svaret i alla fall!
 
Aha! Så inget tak ?
 
Vikdörrar på uterummet? Så det går att öppna upp helt. Och sen en ac till sovrummet? :)
 
Hej, ännu en blekinge-bo här med exakt samma fundering och idéer som du! Jag vill bygga min veranda så den går att öppna upp o få rejält tvärdrag på sommaren och kännas som en öppen veranda, samtidigt som jag vill ha den vinterbonad så man kan sitta där på vintern också.

Får man fråga hur det gick för dig? Kom du fram till en lösning och blev det något.
 
S Salaschenko skrev:
Hej, ännu en blekinge-bo här med exakt samma fundering och idéer som du! Jag vill bygga min veranda så den går att öppna upp o få rejält tvärdrag på sommaren och kännas som en öppen veranda, samtidigt som jag vill ha den vinterbonad så man kan sitta där på vintern också.

Får man fråga hur det gick för dig? Kom du fram till en lösning och blev det något.
Nä tyvärr blev det aldrig något av den iden alls. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.