Då var det dags att påbörja planerna/skisserna till våren och sommarens projekt: Bygga veranda! Vi köpte hus tidigare i år, och vill nu bygga till en veranda, och behöver bolla lite ideér. Verandan kommer att byggas ut från en redan befintlig "miniveranda" (öppen) som är som en liten upphöjdnad med trappa ner till gården.Just nu står vi i valet o kvalet om vi ska bygga in spabad i verandan eller endast bygga en vanlig veranda och sen göra om "spautrymmet" vi har i källarvåningen så att vi får plats med badkar där istället, då huset saknar badkar i övrigt. Problemet är att källarutrymmet för dush och bastu har inte plats för badkar,men däremot finns ett överflödigt rum intill detta utrymme, som atm används som vinkällare (alltså ett kallt, kalt betongrum) som vi eventuellt funderar på om vi skulle kunna ändra om på så att vi har bad därinne. Frågan är nu vad som är vettigast, utav dessa alternativ. I övrigt har vi tänkt oss verandan såhär:

* utbyggnaden ska ske så att den forstätter ut från redan befintilig "miniveranda" dvs den blir alltså inte markplan.
* Den ska vara inglasad, men troligtvis inte från tak till golv a'la akvarium-varianten, utan troligtvis något mer punschveranda-aktigt i lite modern tappning.
* Året-runt veranda, eller eventuellt "långsommar och tidig vår"-veranda.
*utrymme för soffgrupp är ett måste
*eventuellt bygger vi till ett mer öppet soldäck i anslutning till verandan också

Söker lite erfarenhete/inspiration/bra att tänka på-tips kring att bygga veranda med spabad. Och lite syn på fördelar/nackdelar med att ha verandra-bad vs inomhusbad (massagebad/bubbelbad). Funderar lite på vad som är mest värt i slutändan, även prismässigt, då vi har småbarn som gillar att bada mycket och ofta XD
 
Förutsätter inte ett spabad inomhus att man har det i ett våtutrymme? I så fall tycker jag det känns tveksamt att kombinera det med en veranda även om jag förstår det lockande i att låta barnen bada medan föräldrarna kopplar av...

Att diskutera ett verandabygge utan att veta hur huset ser ut blir lite som torrsimning. Ändå kan man säga några saker. Vanligen begränsas utbyggnadsmöjligheterna av fönsterplaceringarna på bakomliggande fasa. Man skall inte bygga för litet och inte för stort. Det bästa är en veranda med sadeltak. Då kan man låta verandan sticka ut längre från huset. Men det kan å andra sidan uppstå knepiga skärningr med husets tak.

Lägg ut ett foto på den aktuella delen av huset så kan du få fler synpunkter.
 
J justusandersson skrev:
Förutsätter inte ett spabad inomhus att man har det i ett våtutrymme? I så fall tycker jag det känns tveksamt att kombinera det med en veranda även om jag förstår det lockande i att låta barnen bada medan föräldrarna kopplar av...

Att diskutera ett verandabygge utan att veta hur huset ser ut blir lite som torrsimning. Ändå kan man säga några saker. Vanligen begränsas utbyggnadsmöjligheterna av fönsterplaceringarna på bakomliggande fasa. Man skall inte bygga för litet och inte för stort. Det bästa är en veranda med sadeltak. Då kan man låta verandan sticka ut längre från huset. Men det kan å andra sidan uppstå knepiga skärningr med husets tak.

Lägg ut ett foto på den aktuella delen av huset så kan du få fler synpunkter.
Jo. eventuellt skulle man kunna lösa det med att själva badet är på soldäcket istället. men frågan är hur användbart det blir egentligen då, och om det inte kommer mer till användning inomhus istället.

Jo, absolut, ska ta och uppdatera med ett foto så fort jag får möjlighet :)
 
Man kan ju tänka sig att badet står på en inglasad del av soldäcket. Det blir oerhört mycket enklare.
 
Som säljare av spabad samt att jag har ett eget spabad hemma så kan jag bara rekommendera att ha spabadet ute. Spabad tycker jag personligen förlorar sin charm om man inte kan sitta under stjärnorna med något alkoholhaltigt och bara njuta. Bäst är det när det är några minusgrader ute (även snö) och man sitter där i sin varma källa.
Har man spabad inomhus med fönster ut så lär man inte se något ändå för kondensen som bildas.
 
absolut, man kan ju bada i badet oavsett väder. bästa baden är på vintern under stjärnorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.