Fastigheten bredvid min som f.ö är ett gammalt sommarhus/ruckel har nu blivit sålt. Själva huset ligger lite gömt bland träd och på den mer sluttande delen av den tomten och alltså inte åt mitt håll. Det är varierande höjningar och sluttningar på alla våras tomter då vi bor i ett skogsområde. Det finns numera en detaljplan från kommunen men tanken är ändå att de vill bevara känslan av naturområde. Vi har även ett naturreservat i närheten. Nu har min granne placerat sitt utebord och stolar på hans tomt högsta punkt som f.ö inte ens ligger nära hans hus. Men det ligger ca 1 m från tomtgränsen och kullen är räknat från min altans höjd ca 4 m högt. Det skulle inte spela någon roll om vi satte upp skydd runt vår altan så ser han allt på vår altan. Dessutom har han lagt en del plank där så vi misstänker att han planerar att bygga någon form av veranda där. Vi som tidigare har kunnat suttit där ute och tittat upp mot de vackra träden och den fina naturen samt solat. Nu har ju inte jag någon lust att ens gå ut på den sidan. Jag känner mig frihetsberövad på min egen tomt då han har full insyn och dessutom nästan kan se in i vårat hus. Vi ska ta upp detta med honom men har vi någon lag på vår sida som vi kan stödja oss emot?
 
Uteplats eller altan.
Uteplatser i marknivå kräver inte bygglov. Hur högt upp i luften altanen ska vara för att det ska krävas bygglov varierar mellan olika kommuner. Allmän praxis, baserat på tidigare rättsfall, är att altaner som är över 1,2 meter upp i luften kräver bygglov. Om altanen ger intryck av en volymökning så krävs enligt dessa rättsfall lov. Vissa kommuner tillåter 1,8 meter, så kontrollera vad som gäller i din kommun.

Detta är ingen lag men som ofta tillämpas, sedan när det kommer till att ni/du inte kan eller vill använda eran sida för att ni känner er betraktade av grannen så är det bara beklagligt. Mitt råd är att tala med den nya grannen och förklara läget som du ser det, om grannen vill kan denne ta hänsyn till era önskemål men behöver inte göra det.

Tyvärr kan jag inte ge dig några bra råd, det är så att man inte äger sin utsikt om man inte har den marken i sin ägo.

Att det tilltänkta altandäcket ligger 1 meter från tomtgräns har ingen inverkan, om man vill kan man helt enkelt lägga ett däck över hela sin mark.

Mvh P-A
 
Redigerat:
Ja, det var ett tråkigt svar att få höra. Det innebär alltså att jag skulle kunna placera en stol precis intill hans tomtgräns och får stirra in utan att han skulle kunna göra något åt saken? Mycket märkligt måste jag säga.

Mvh Litenblomma.
 
Litenblomma skrev:
Ja, det var ett tråkigt svar att få höra. Det innebär alltså att jag skulle kunna placera en stol precis intill hans tomtgräns och får stirra in utan att han skulle kunna göra något åt saken? Mycket märkligt måste jag säga.

Mvh Litenblomma.
Om det inte fungerar att prata med grannen så finns det allt från små åtgärder man kan göra till väldigt extrema åtgärder, enkom för att göra det besvärligt att vara på den platsen.
- Sätta upp bikupor vid din tomtgräns, inget kul att sitta och se på utsikten med en massa bin runt sig och dricka något sött/alkoholhaltigt.
- anlägga ett odlingsområde med enbart gödsel, luktar ganska ordentligt en varm dag i solen och lite flugor är aldrig fel.
- köpa en riktigt dålig kompostkvarn och köra den varje gång de tänker bygga sitt däck.

Dessa förslag är kanske inte att rekommendera, de fungerar, grannsämjan är ändock förstörd om de inte lyssnar på din önskan att inte ha sin utsikt så att ni blir störda, då är det helt i sin ordning att vara respektlös tillbaka, kan man tycka.
Prata med dem först, om det inte går att lösa på ett annat vis får du bli den "sura" grannen som djävlas med de nya!:rolleyes:
 
  • Gilla
Litenblomma
  • Laddar…
Min förra granne brukade sitta med sin förståndshandikappade son i solstolar ett par meter från vår tomtgräns och sola, och kolla vad vi hade för oss. Inte särskilt trevligt, speciellt som sonen hela tiden pekade och kommenterade och grymtade och hade sig, och mamman då kommenterade att "Ja, det är XXX, hon gör så" eller "Ja, där går YYY, hon ska nog göra si". Som om vi var nån sorts dokusåpa för deras privata nöje. Funderade på thujahäck, men så fick vi ny granne i våras.

Nej, jag har i vanliga fall inget problem med förståndshandikappade, men när en storvuxen 50-åring med en treårings förstånd sitter eller står och noga studerar allt du gör i din lilla trädgård varje minut på dagen blir det rätt obehagligt i längden.
 
  • Gilla
Litenblomma
  • Laddar…
Litenblomma skrev:
Ja, det var ett tråkigt svar att få höra. Det innebär alltså att jag skulle kunna placera en stol precis intill hans tomtgräns och får stirra in utan att han skulle kunna göra något åt saken? Mycket märkligt måste jag säga.

Mvh Litenblomma.
Vad är det som är märkligt? Varför skulle man behöva begränsa var någon får uppehålla sig på sin egen tomt?
Om vi vänder på det: Skulle du acceptera att grannen kommer och säger att du inte får befinna dig på vissa delar av din tomt?
Givetvis finns det lagar som reglerar hur man får agera mot varandra. Du kan anmäla grannarna om du anser att de har ett beteende som inte är okej. T.ex att de är högljudda mitt i natten, ägnar sig åt förargelseväckande beteende eller liknande men det finns inga lagar som du kan använda och hävda att grannen inte får befinna sig var han vill på sin tomt.
Vill du inte att de ska nyttja sin kulle så får du lägga ett bud på den.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Pagno skrev:
Om det inte fungerar att prata med grannen så finns det allt från små åtgärder man kan göra till väldigt extrema åtgärder, enkom för att göra det besvärligt att vara på den platsen.
- Sätta upp bikupor vid din tomtgräns, inget kul att sitta och se på utsikten med en massa bin runt sig och dricka något sött/alkoholhaltigt.
- anlägga ett odlingsområde med enbart gödsel, luktar ganska ordentligt en varm dag i solen och lite flugor är aldrig fel.
- köpa en riktigt dålig kompostkvarn och köra den varje gång de tänker bygga sitt däck.

Dessa förslag är kanske inte att rekommendera, de fungerar, grannsämjan är ändock förstörd om de inte lyssnar på din önskan att inte ha sin utsikt så att ni blir störda, då är det helt i sin ordning att vara respektlös tillbaka, kan man tycka.
Prata med dem först, om det inte går att lösa på ett annat vis får du bli den "sura" grannen som djävlas med de nya!:rolleyes:
Jag tror att man med alla ovanstående åtgärder får räkna med en anmälan till kommunen. Komposthållning sk i de flesta fall godkännas av kommunen. Bikupor och bin ska länsstyrelsens bitillsyningsman godkänna. Gödsling med obrunnet häst (eller annat) gödsel kan kommunen sätta stopp för.

Mitt förslag är att sätta en häck som förhindrar insyn. Jag avskyr verkligen tujor, men i fall som detta kan det vara befogat.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Litenblomma skrev:
Ja, det var ett tråkigt svar att få höra. Det innebär alltså att jag skulle kunna placera en stol precis intill hans tomtgräns och får stirra in utan att han skulle kunna göra något åt saken? Mycket märkligt måste jag säga.

Mvh Litenblomma.
Men snälla du! Var du inte medveten om att du får placera en stol, och sitta på den, vart som helst i din egen trädgård? Att däremot sitta och stirra, regleras av andra lagar.
Du kan inte hindra dina grannar från att bygga en altan. Om de däremot sitter där med kikare och stirrar på er, så får ni helt enkelt anmäla dem för ofredande.
Man äger som sagt, inte heller sin utsikt. Du kan exempelvis inte tvinga en markägare att ta ner sin skog, för att du ska få tillbaka din tidigare sjöutsikt.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Jo, jag är mycket väl medveten om att man får placera sina stolar vart man vill på tomten. Min granne är hur trevlig som helst men jag är ändå orolig för vad denne kommer att säga om vi tar upp vårat problem. När denne granne haft gäster som suttit där så har de suttit och tittat ned på min tomt och altan. Min altan ligger direkt an mot mitt hus så det är inte så roligt att bli uttittad. Tyvärr kan jag inte plantera någon häck eller andra buskar vid gränsen då det är en bergskulle vi pratar om. Även om jag skulle lyckas plantera något längre ned så skyddar det i alla fall inte för insyn. Grannen skulle se lika mycket som tidigare. Jag är absolut inte någon "gnällig granne" men jag själv hade aldrig placerat min blivande altan eller utemöbler på ett sådant ställe. Jag tror nog att mina grannar inte skulle tycka att det vore så trevligt och tyvärr är jag en sån som tänker alldeles för mycket på vad andra tycker.
 
Satsa på stora träbehållare med bambu och placera i siktlinjen om du inte kan plantera något pga berget. Efter, säg 4 år, har du en massiv, skyddande grönska som även fungerar på vintern. Kolla först vilka bambus som klarar sthlms-zonen. Träbehållarna bör varapå minst 1 kbm. Jag skulle inte diskutera problemet med grannen för risk att detta skulle kunna vara stötande för dem.
 
Litenblomma skrev:
Jo, jag är mycket väl medveten om att man får placera sina stolar vart man vill på tomten. Min granne är hur trevlig som helst men jag är ändå orolig för vad denne kommer att säga om vi tar upp vårat problem.
Det finns väl inget att vinna på att ta upp detta med grannen. Altanen är där den är och det enda som kan hända om du tar diskussionen är ju att ni blir osams. Grannen har uppenbarligen tyckt att det är OK att ha altanen där och har ju dessutom all rätt på sin sida. Är du så säker på att dom är så intresserade av att sitta och stirra på er i stället för att göra annat?

Det finns ju tusentals ställen där grannar har insyn till varandra och om avståndet till tomtgräns är en meter eller tio spelar väl ingen större roll, man ser väl ändå vad grannen har för sig?
 
Vad säger grannen när du tagit upp detta - för det är ju absolut det första man skall göra !
Denne kanske inte alls är medveten om att du finenr det obehagligt ?
Det kanske finns andra platser som skulle funka för grannens cafebord, och senare ev. veranda, men om hen inte vet att detta stör er kan det bli denna plats iallfall.

Människor är olika och om grannen inte suttit på er tomt är det inte alltid så lätt att inse hur insynen funkar, uppifrån "kullen" så verkar det kanske långt bort/rimligt ?

Grannen kanske själv kan bygga ett litet plank för att minska insynen om denne bygger en veranda där iallafall?

Rättsligen har du inget att komma med, en god grannsämja och kommunikation verkar som en mycket bättre väg - än så länge har det ju inte spårat ur till att ngn av er är en rättshaverist ? :)

/K
 
Jag håller med föregående talare. Kolla med grannen om inte han kan bygga ett litet plank runt sin uteplats som du betalar.
 
rightnow skrev:
Jag håller med föregående talare. Kolla med grannen om inte han kan bygga ett litet plank runt sin uteplats som du betalar.
Jag skulle nog ta en diskussion om att man sett föreberedelser till verandabygge, och tala om att det känns obehagligt med att sitta "rakt under detta", och ha ingången att grannen bygger ett plank i så fall, (och betalar både veranda och plank själv, vilket man inte behöver säga explicit förstås). Det ger ju skydd för grannen också (mot vind och insyn).

Om det tas upp argument mot detta, som är ekonomiska kanske man kan kompromissa med att föreslå att man kan betala planket...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.