Hej

Ser att det finns en hel del som kör Vera på ett eller annat sätt, vissa låter riktigt besvikna, medan andra låter riktigt nöjda.

Vilken erfarenhet har du av Vera och hur pass långt har du gått när det gäller att automatisera hemmet med Vera? Eller har du en annan kontroller som du tycker fungerar bra?

Personligen så kör jag Vera Lite efter att ha kört Telldus Duo under några års tid. Orsaken till att jag valde att lämna Telldus och 433Mhz berodde till stor del på avsaknaden av återrapportering från enheter och kryptering. Tyvärr så kostar enheterna till Vera en hel del, vilket leder till att man köper färre. Jag kommer nog att testa en Z-Stick S2 framöver för att se om detta kan vara en prisvärd lösning för PC framöver.

Efter att ha kört Vera under en tid nu så börjat jag få koll på vad man kan och inte kan göra. Detta ledde till att jag började göra egna Arduino enheter som rapporterar data till Vera, lite för att visa hur stor frihet man har med enheter som klarar av att kommunicera via Ethernet. Samt att priset blir ett helt annat än om man köper Z-Wave enheter...

Jag skapade här en Arduino som rapporterar temperatur, luftfuktighet och ljus till Vera:
Länk till projektet

Är det fler här som gjort egna enheter eller hittat roliga kompatibla enheter skriv gärna här om detta här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.