OpiMaza
Hej
Tänkte att det finns väl ingen dedikerad tråd till vera-controllers.
Här kan vi väl utbyta tips och erfarenheter.
 
OpiMaza
Testade att ansluta min E-bay usb hub idag men det gick tyvärr inte så bra då den tappade kontakten med min rfxtrx provade allt men det gick inte.
Det får bli att besöka den lokala datorhandlaren i morgon o se vad han har att erbjuda.
 
Redigerat:
OpiMaza
Har jag förstått det rätt när jag måste ha en scen för att dra på lyset en speciell tid och sen en ny scen för att dra av det?
Det känns som om det blir en hel del scener för att göra i princip samma sak.
 
OpiMaza skrev:
Har jag förstått det rätt när jag måste ha en scen för att dra på lyset en speciell tid och sen en ny scen för att dra av det?
Det känns som om det blir en hel del scener för att göra i princip samma sak.
Jo, jag har byggt upp det på detta vis, dock på en del ställen, toan t.ex där jag vill släcka efter en viss tid så gör jag det i samma scen med hjälp av delay listen.
Dock så kan du ju nyttja en scen t.ex "Lampor på eftermiddag" som tänder utebelysning, fönsterlampor samt kanske något mera. Sen kanske man behöver 2 olika scener för att släcka lampor i olika ordning.
Jag tycker att det fungerar ganska bra när jag sorterar scenerna efter vilka rum dom styr, dom scener som styr stora delar specar jag inget rum alls på.

Om det är någon som har en annan uppfattning än vad jag har kring detta så är jag öppen för förslag.
 
Jag har fått lite konstiga fenomen med min Vera3. Den vill inte alltid köra scener som jag begär samt att den startar om lite hursomhelst.
Jag installerade någon fiffig plugin (kan inte minnas vilken) och då blev det knas.
Jag har nu avinstallerat alla plugins, däribland dataMine m.fl för att få Veran någorlunda stabil.

Min fundering är om någon har provat att göra en reset på controllern för att rensa bort en massa labbskräp som kan ligga kvar efter diverse experiment.
Jag kan leva med att jag måste installera om plugins o.dyl men jag vill helst inte bli tvungen att lära in hela Z-Wave nätveket eller programmera om alla scener från grunden.

Är det någon fler som har haft samma problem och hur har ni löst det?
Jag anar att det blev nåt problem när jag mixtrade med att installera PHP-server samt MyVera direkt på Vera controllern och inte var den haxxor man trodde att man var... :surprised:
 
Om jag minns rätt från mitt rotande hade åtminstone Vera Lite ett periodiskt skript för att övervaka minnesanvändningen och om allt skitit sig starta om. Den kontinuerliga, mycket röriga, loggen går till en ramdisk men den ska trunkeras med jämna mellanrum för att inte växa sig för stor. Min gissning är att du kör slut på minnet i burken.
 
Jupp, kan så vara. Men hur eliminerar jag problemet? Hjälper en reset eller är jag snart tillbaka i samma träsk?
Om en reset hjälper, hur gör jag den på ett sätt som skapar minsta möjliga arbete för mig?
 
OpiMaza
Är det någon här som har en vera och rapporterar sin temperatur till temperatur.nu?
Skulle vilja ha hjälp med hur jag ev skulle kunna göra det med min vera.
Har ställt frågan på temp.nu forumet men ingen har hjälpt mig, så jag tänkte chansa här.
 
OpiMaza
OpiMaza skrev:
Testade att ansluta min E-bay usb hub idag men det gick tyvärr inte så bra då den tappade kontakten med min rfxtrx provade allt men det gick inte.
Det får bli att besöka den lokala datorhandlaren i morgon o se vad han har att erbjuda.
Tänkte bara uppdatera att med en ny usb hub från m.nu så går det lysande med dubbla usb minnen samt min RFXtrx433.
 
Vera 3 kontra Vera Lite - skall man undvika Lite eller vad är stora skillnaden? Vill inte låsa in mig.
 
UI7 på gång till våren, om jag förstår det hela rätt:

[video=youtube;kE4c3ON4F8w]http://www.youtube.com/watch?v=kE4c3ON4F8w[/video]
 
Videon verkade ju också nämna ny gw. Vera 4 :)?
 
OpiMaza
Det finns redan U16 att ladda ner, dock så är den inte officiell så den är väldigt buggning.
 
Dessutom så verkar UI6 ha samma "fantastiska" gränsnitt som dagens UI5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.