Jag renoverar min lilla etta, och river ut köket för att sätta in nytt. I takhöjd längs med väggen sitter en trumma (försvinner sedan in i en annan lägenhet vad jag vet). På mitten går en sektion ned genom ett väggskåp och i skåpet finns sedan ett ventilationsutblås (kommer frisk, kall luft så jag antar att det är tilluft). Jag behöver riva avstickaren och sätta utblåset i takhöjd istället.

Vad behöver jag tänka på? Kan det innehålla asbest? Finns det någon risk för att trumman i taket spricker om jag börjar knacka loss "avstickaren" (ursäktar mig för den dåliga terminologin).

Tacksam för svar.

Detta är min första post för övrigt, men jag har med stor behållning läst ganska länge i forumet. Tack för mycket informativa svar, det har hjälpt mig massor!
 
Glömde tillägga: Jag gissar att fastigheten är uppförd på 50-talet.

Materialet i trumman verkar stumt och hård och jag tror det är gråaktigt. Kan ta en bild när jag lyckats riva lite mer runtomkring!
 
Om materialet är grått är det säkert eternit. Den innehåller isf asbest. Det är ingen större fara att riva bort den. Försök att undvika att bearbeta den med hammare eller såg. Spruta på vatten med en duschflaska och använd ett munskydd om du känner dig orolig.
Knacka försiktigt, så löser det sig nog.
 
Asbest är bara farligt när fibrerna bearbetas, sågas ,knäcks loss, borras el liknande.
Posta en bild så ser vi direkt om det är en gammal asbest kanal du har.

Om du behöver kapa det tänk på att asbest är väldigt sprött i kanaler och inte alltid delar sig där man tänkt sig.
OCH ANVÄND ORDENTLIGT MUNSKYDD/MASK. Det är precis lika farligt att andas in som det varnas för.
 
Stort tack för svaren!

Jag tar en bild så fort jag rivit lite mer runtomkring. Trumman verkar vara målad i någon vitgul nyans, men det kanske går att avgöra ändå? En del av inredningen är spikad direkt i trumman. Om eternit spricker så lätt, kan det vara ett tecken på att det är något annat material? Det verkar åtminstone inte vara trä.
 
Är det spikat i trumman är det knappast eternit. Väntar med spänning på bilden.
 
Jag tänkte också det, men undrade vad annars den var gjord av. När jag tog loss en bit list som satt runt utblåset lossnade en bit av hörnet, så man såg klart och tydligt att materialet är helt vitt. Inte är det väl gips? :confused:

Bilderna visar (i ordning)
  1. Överblick av den berörda biten av köksväggen
  2. Utblås med avslaget hörn
  3. Närbild på ovan
  4. Bild på det avslagna hörnet
  5. Bakom den tunna väggen som skymtar till vänster i bild 1.
  6. Slutet på ovan (alltså längre till vänster.
  7. Såhär ser det ut på andra sidan där det ovan försvinner in i väggen. Den här väggen är tjock och mycket robust (troligen betong av något slag).

Vad tror expertisen? Om jag ställer dumma frågor bjuder jag så gärna på det :)
 
  • IMG_0065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vitt, då är det säkerligen gips.
Sitter det papper på båda sidorna?
Då är det absolut ingen tvekan.
 
Jag slog loss en bit till, och det verkar vara gips faktiskt (kritvitt och papper på båda sidorna). Det verkar dock sitta något annat innanför gipset, som är svart och poröst. Försökte ta en bild, men det var svårt. Bifogar två försök!

Vad kan detta vara?

EDIT: Jag ser att bild två råkade bli roterad. Vrid huvudet 90° åt vänster så blir det rätt :)
 
  • Photo 41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 42.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna. Min första tanke var att det svarta var tjärpapp.
Men när du säger att det är poröst, då är det kanske asfaboard. ;-\

Kanske är det enklare än så och då kan det vara smutsigt. Ventilationskanaler har en attans förmåga att samla till sig damm och andra föroreningar.
 
Det känns ganska betryggande. Tack för hjälpen. Återkommer när jag blivit förgiftad! :)
 
Chansen är större, att du återkommer, om du inte blir det. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.