Jag byggde igen garaget till ett varmförråd för ett år sedan. nu har det visat sig att färgburkarna börjar rosta i botten och verktygen tar liknande skada. min första tanke slog mig att ventilationen är nog inte tillräcklig. Om jag ska va ärlig så har jag ingen ventilation alls. Måste ut med fukten Vad kan jag göra? det jag har och nyttja är en yttervägg 3,5 m bred som det sitter en dörr i, djupet är sex meter. kan jag ta in ytterluften, kanske med självdrag eller måste jag använda en pax. skall eventella rördragningar isoleras:confused:
 
Om du inte ventilerar så kan man ju fråga sig var fukten kommer ifrån! Har du bruksbilen där? Tar du in vatten måste du få ut det, lämpligen mha brunn + avfuktare.

Om du inte tar in vatten i förrådet på något vis, har du det uppvärmt något?
 
ja vad har man inte i ett förråd, alldeles för mycket prylar!!
jag har brunn men bilen är i ett annat garage.
har bytt ut garagedörren mot en vanlig slagdörr
det är ett värmeförråd.
jag har vattenuttag i förrådet med ho. samt frysboxar.
 
Då för du inte in vatten i förrådet på något sätt. Och om du hela tiden har lite värme på så är det inte fuktig luft utifrån som är problemet eftersom denna får en lägre relativ luftfuktighet med högre temperatur när den kommer in.

Alltså är det från något annat håll som fukten kommer! Hur ser plattan ut? Är den väl dränerad runt om och torr överallt inne? Jag antar att taket är isolerat...
 
Har hämtat några fläktar och satt in dom i utrymmet.
man känner direkt att luften blir bättre
kan bero på den luftfuktighet som råder.
grundplattan är välgjord med isolering och kapilärbrytande skickt.
skall sattsa på någon pax så jag får en luftcirkulation
kanske förlänger med ett spirorör med flera lufthål i
 
Jag tror du är fel ute. Du lär knappast ha det varmare i ditt förråd än vad det är ute. Tar du in varm luft får du ännu högre luftfuktighet när den kallnar.

Har du ett bra isolerat förråd ska du stänga alla ventiler på sommaren! Om du MYCKET höga krav på låg luftfuktignet så sätter du dit en avfuktare, men det behövs inte för att verktyg etc inte ska rosta.
 
så sätta fart på luften i lokalen kanske kan hjälpa till för stunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.