Hej!
Jag klantade mig när jag skulle ta loss inloppsventilen på wc-stolen och bröt av ett par plastöron på ventilsätet. Har köpt ett nytt ventilsäte för utloppet (rsk 792 21 07) men lyckas inte lossa den stora plastmuttern (rsk 792 49 12) på undersidan. Undrar om någon kan hjälpa mig. Om man tittar på det nya ventilsätet verkar gängorna ha någon slags dubbelskärning, och trots att jag tagit i ganska ordentligt med polygrip lossar den inte.
 
Hej hopp, fick loss den precis, så nu ska det nog lösa sig.
 
Hej,

Jag har också skadad mitt ventilsäte på en Cera 3893. Sätet har dock samma RSK nummer som Cera 3860, inklusive muttern, varför jag fortsätter på samma tråd.

Är i läget att jag plockat ur stativet och frigoliten och håller på och beställa reservdelar. Jag kan samtidigt konstatera att muttern verkar sitta åt ganska hårt när jag provskruvar för hand.

Är det bara att dra tills att muttern lossnar (med polygrip?) och vad mer kan i så fall gå sönder på en 15 år gammal toalettstol?
Hur är det med ex. O-ringen som sitter nere i botten vid vattenfördelaren - Förstörs den när man drar?
Det sitter också några plastdetaljer till höger på bifogad bild som jag inte ser på IFÖs sprängskiss.
Tänker att det är lika bra att beställa allt som rimligen kan gå sönder då vi bara har en toalett och längre stillestånd i arbetet knappast kommer att uppskattas av övriga familjemedlemmar.

Cera_3893_ventilsate_mm.jpg
 
Har du en vägghängd 3893?Jag har en instruktion där både 3860 och 3893 syns bredvid varandra och där är det inte lika bilder i jämförelse med varandra.Det är inte lika inloppsventil för golv och vägg.
Har du dessa bilder?Kan ta kort annars.Eller också tittar du på sprängskisserna på deras hemsida och jämför där.
 
Hej och tack,

Jo jag har deras pdf fil framför mig. Visst skiljer sig bilderna åt men "Inlopps ventil med stativ" har samma RSK nummer för både vägghängd 3893 och golv-modellen 3860 (RSK 792 21 06) - Jag förmodar att det bara är ritat annorlunda för de båda modellerna men visst ser det lite underligt ut. Förmodar dock att man kan lita på RSK numren.
Det skulle vara kul att komma åt deras RSK databas där jag förmodar att det finns mått med mera på varje del.
 
Hej!
När jag hade delat på WC stolen och hade cisternen lös försökte jag först lossa den stora plastmuttern med en vanlig polygrip i standardstorlek utan att lyckas. Fick åka till jobbet och låna en stor rackare som jag fick bra grepp om muttern med utan att behöva knipa åt så hårt runt muttern att den riskerade att deformeras och "kila" fast. Satt dock ganska hårt. Delen till höger torde ju vara RSK 792 21 03. Denna finns ju lustigt nog inte med på skissen över Cera 3893. Jag köpte även dom 3 cisternfästena och en ny cisternpackning. Kommer inte ihåg ifall det följde med en ny packning till ventilsätet, men jag tror det. Annars kanske det går bra att stryka in den gamla tätningen med sanitetssilicon när du monterar ihop det.

Roger
 
Tusen tack Roger för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag tolkar det som att muttern gick att återanvända om man är försiktig.
O-ringen nedtill, som jag kallade den, trodde de på IFÖs kundtjänst skulle vara deras nr 963 00 (diameter 64-80 mm)

Delen till höger RSK 792 21 03 - Gick den sönder för dig? Den kanske bara sitter där för att hjälpa till att hålla grejerna i rätt läge så att man skulle kanske kunna överleva även om den spricker lite, eller vad tror du?

Ha en fortsatt bra kväll
 
Delen till höger är inskjuten i ventilsätet, så för att få bort ventilsätet var jag tvungen att även lossa muttern till den andra delen för att på så vis kunna dra isär delarna.
Roger
 
hej, vi har gjort precis samma sak som @Rogge69 och @träebra ,dvs, bröt av ett par plastöron på ventilsätet, och nu undrar jag om någon kan hjälpa oss med tips om hur man får löss den stora plastmuttern. Vi har reserdelarna, (Ifö stativ complett) men vet ej hur man byter ut den gamla mot den nya.
någon som har tips eller bilder?
vi bor utomlands, på Irland, och rörmåkarna här vet inget om svenska Ifö toaletter! Vi fick beställa reservdelarna från Rinkaby Rör, via familjmedlemmar i Sverige.
tack i förväg för ev förslag!
 
duckling10 skrev:
hej, vi har gjort precis samma sak som @Rogge69 och @träebra ,dvs, bröt av ett par plastöron på ventilsätet, och nu undrar jag om någon kan hjälpa oss med tips om hur man får löss den stora plastmuttern. Vi har reserdelarna, (Ifö stativ complett) men vet ej hur man byter ut den gamla mot den nya.
någon som har tips eller bilder?
vi bor utomlands, på Irland, och rörmåkarna här vet inget om svenska Ifö toaletter! Vi fick beställa reservdelarna från Rinkaby Rör, via familjmedlemmar i Sverige.
tack i förväg för ev förslag!
Hej duckling10,

Lägger upp några bilder tagna från mitt byte för ett par år sedan på en ny server då den gamla inte längre finns.
http://www.moderna-hemlarm.se/KnowledgeBank/HowTo/RepareraToalettStol.html

Hoppas att de kan vara till någon hjälp nu i samband med ditt byte på Irland.

Mvh / Trä e bra
 
Hej trä e bra
tack så mycket för bildserien och all information, den är av stor hjälp.
Min man ska hem till Sverige denna vecka och passar på att köpa det som behövs.
Ursäkta att det dröjde så länge med mitt svar, jag hade dator problem.
vi är verkligen tacksamma, tack för den jättebra beskrivningen och de klara bilderna!

ska bara tillägga denna länk till en bruksanvisning för Ifö Cera toaletter, 3800, 3860, 3861, 3862, 3870, 3871, 3893, 3894, ifall den kan vara till hjälp för andra, alla reservdelar är listade med RSK nr och finns med i en diagram:
http://www.hsb.se/contentassets/836...8/ifc39620toalettstol209816220instruktion.pdf
 
T träebra skrev:
Fick reservdelarna och nu är jobbet klart - Toaletten är numera snustorr (inget läckage).

Jag lade in några bilder på hur jag gjorde om någon fler vill göra något liknande: [länk]

Tack för all hjälp här
Länken till bilderna fungerar tyvärr inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.