Min fjärrvärmecentral är från ca 1997 med reglercentral av modell Danfoss ECL 3310. Ventilen som styr hur mycket fjärrvärme som släpps fram till radiatorkretsens värmeväxlare styrs av en ventilmotor av modell Danfoss AMV 100. Ventilmotorn har på sista tiden börjat ge ifrån sig ett knackande ljud. Jag har felsökt lite och konstaterat att den fortsätter försöka stänga även när den är i helt stängt läge och då verkar det vara någon spärr som klickar till.

Jag har satt reglercentralen i manuellt läge och kan då styra ventilmotorn genom att vrida på värmekurvans ratt. Ställer jag den i stängd-läge så får jag ovanstående problem. Motorn fortsätter att försöka stänga även när den är i helt stängt läge.

Vad kan vara orsaken till felet? Är det ens meningsfullt att reparera en såpass gammal fjärrvärmecentral? Fjärrvärmecentral med Danfoss ECL 3310 reglercentral, ventiler, rör och tryckmätare. Röd tryckbehållare synlig i nedre högra hörnet av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Danfoss ECL 3310 reglercentral för fjärrvärme med vred och rattar för temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt den, ring till din fjärrvärmeleverantör så kommer de och byter. Eller så har de garanterat tips på någon som gör det. Kan vara en sliten plastkugge som gör att den kuggar över eller att själva ventilen är kalkad/skitig/gammal som gör att den är så trög att motorn inte orkar vrida och då kuggar över. Innan du ringer så ta av allt och motionera med en skiftnyckel.
 
Data på befintliga motorn:
Produktblad som visar specifikationer för AMV 100 motor, inklusive spänning, spindelhastighet, styrsätt, kraft, och omgivningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ersättaren bör ha 90 sek/mm, 4 mm, 300N, samt samma spänning (24V eller 230V).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.