Kan nån hjälpa oss att lösa en "konflikt"..!
Hustrun är av den meningen att vi skall skotta upp snö mot grunden och då täppa till ventilerna till torpargrunden, själv är jag osäker på om detta är en bra idé...
Huset är byggt 1924 och har ett dragit golv med sågspån som isolering.
Torpargrunden är torr och fin och vi eldar dagligen med en kakelungn som även ger en viss värme under huset...

Tidigare var det helt öppna ventiler, men vi har satt dit vanliga sorten med nät och gällar för att hindra mössen.
Jag tror att detta räcker för att slippa golvdrag...
Hustrun hänvisar till sitt "norrländska ursprung", där man tydligen skottar upp snö mot huset... Nån som vet...???
 
Jodå i norrland skottar vi snö upp till fönstren.. ;D
En kusin hade +3 på golvet i rummet sen efter att ha jagat ihop snö med traktorn så va de +13 2-3 timmar senare..

Många äldre hus här uppe har luckor som skulle stängas innan vinter sa en granne på 85+..
Vet även att mormor berättade att hon inte kunde minnas annat än att dom skottat snö mot huset som morsan o farsan bor i nu o de är nog gjort så i alla tider... Huset är från 1750..

Så det är bara att skotta på.. ;)

Jag va ute idag o skottade på mer...
När jag jämför med tidigare i höst då de va nån -ute så shuntades de ut ca 40° mot nu efter de varit skottat 32° så nog måste de hjälpa till iaf.. ::)
 
Jag har sett folk som först sätter fast gullfiber mot grunden och sedan skottar upp snö mot detta för att till våren ta bort gullfibret igen, vet inte hur mycket skillnad det gör dock.
 
De finns de där som sätter isoleringsmatta på utsidan huset vintertid. Jag har tom sett de som har kvar den året runt (tveksam till hur bra det är för fukten i grunden, den borde ju bli ännu kallare då). Men jag måste bara säga, det är nog det fulaste jag någonsin sett. Har man ingen "skam i kroppen" gällande det estetiska?

Jag skottar också snö runt min torpargrund. Huset är från 1700-talet. Vi har dock nyss tagit upp ett golv som förmodligen fuktskadats av snösmältningsvatten i många omgångar. Med andra ord, se till att vattnet rinner från huset när det börjar tina.

Vintertid är ändå fukten i de flesta torpargrunder så pass låg att det inte spelar någon roll om det är snö som hindrar all ventliation. Man brukar rekommendera att stänga kattventilerna vintertid, så det spelar ingen roll. Skotta på bara, jag känner redan skillnad på mina annars ganska kalla golv.

 
Jag bor i ett hus byggt 1888 med torpargrund. Det har varit i släkten sedan det var nytt och ventilerna har täppts igen varje vinter utan några problem. Dock saknar golven helt isolering.
 
Jag tror ockå att det ger en viss isolerande effekt om man skottar upp snö mot väggarna runt huset, men min oro gälde mest om man bör täppa till ventilerna på vintern... Kanske är det inte så farligt när det är kallt ute...

Tack för svaren...
 
Hej!
Första förutsättning är att det normalt finns
minimalt med fukt under huset.
t.ex. att huset hellre står på en bergknalle istället för
på åkermark.

Sedan är logiken enkel.
Ju mer isolering i golv desto
mera fukt i torpar grund.
Pågrund av minskad värme.

Dagens hus är knappast byggda för
att man ska kunna skotta snö mot väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.