Ska montera en gipsvägg på stålreglar i källare. Har haft plastfolie tejpat mot golv i 2 månader nu utan spår av kondens, så jag antar att det inte är så värst mycket fukt. Finns platonmatta utvändigt.
Men vill hur som helst ha ventilation bakom väggen. Hur gör man detta med stålreglar? Monterar upp gips, borrar hål igenom hela paketet och monterar ventilerat tak/golvsockel?
Det finns även en ventil i ytterväggen som jag tänker bygga gipsvägg vid. Tänkte göra en genomföring in till gipsväggen, men välja en dimension på röret som inte fyller ut hålet i sockeln helt. Då blir det även luftinsläpp till mellanrummet mellan yttervägg och gipsvägg.
På golvet blir det sen blå platon + inte allt för påkostat parkett.
 
...och enligt platons monteringsanvisning är det viktigt att det tätas i vinklarna mellan golv/väggar. Det innebär alltså att jag inte kan ventilera utrymmet bakom gipsen genom golvsockel. Eftersom det bara är en vägg kanske man kan lämna någon centimeter mellan yttervägg och stålreglar, och fixa ventilationen i sidorna på väggen, med en smyglist. Anslutningen till övriga,befintliga, väggar lär ändå inte bli 100% tät ju, eftersom de är väldigt grovt putsade. Kommer kanske inte få något pris för snyggaste lösning, å andra sidan är det en källare.
 
Har du kommit ngn vart med detta? Är i samma sits men fattar inte riktigt hur jag ska få in luft genom den ventilerandet sockeln genom osb/gips/isolering för att luften ska nå luftspalten mellan källarvägg och isolering.
Nyfiken på hur du gick vidare.
 
Nu behöll jag de befintliga väggar på 3 sidor och gipsade bara en vägg, som var förbaskat ful. Eftersom gipsen/stålreglar då ansluter mot en rätt så ojämn vägg blev det automatiskt en luftspalt i sidorna på väggen, från golv till tak. Hade först tänkt snygga till med en smyglist i varje sida, men efter tapetsering tänker man (jag) inte på det. Enda problemet är att det blev lite väl mycket luftspalt, så det stundtals blir något kallt på golvet. En del av det problemet beror på att det uppvärmingen sköts av ett gammalt element, som är monterat en bit upp på väggen, på en innervägg. Bryter alltså inte kallraset alls. Funderar på någon form av elementfläkt som trycker ner värmen och skapar cirkulation. Har använd rummet ett halvår nu och är helnöjd, ingen källarlukt någonstans. Osb i källare låter lite riskabelt tycker jag.
Bifogar en liten bild, så du ser hur det blev.
 
  • Renoverat rum med nygipsad vägg, tapet, oavslutad golvläggning och byggmaterial spridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.