En fundering kring ventilation i mitt hus från 1964 med självdrag och pannan bortagen sedan några år tillbaka.

Ska jag sätta ventilerat golv i min källare efter en fin vattenskada av 116 m2 ska ca 85 m2 ventileras resten ska bli klinkergolv.

Företaget som ska göra denna kommer att sätta in 2 fläktar varav ena kommer de att ta upp ett nytt hål i fasaden (just över marknivå) den andra kommer de att använda en tilluftventil. Jag har totalt en öppenspis och sex tilluftventiler och sedan tidigare i källaren, varav en i matkällaren som jag oftast har stängd.

Nu till frågan det kommer ju att bli undertryck i källaren vad händer med övrig ventilation, kommer utluft ventilerna på övervåningen bli tilluftventiler och om det blir så är det mycket dåligt?
 
Du bör ha ett visst undertryck i källlaren (ja, i hela huset). Det behöver inte bli så att frånluftsventilerna fungerar som tilluftsventiler (i alla fall inte så man känner det så mycket). Detta beror ju på hur mycket luft ni kommer att suga ut. Detta måste ventilationsföretaget hjälpa dig med (intrimningen). Det kan ju vara ide' att ha en "strömstyrd" (tyristor) fläkt, så ni kan finjustera hastigheten. (Ni kan ju också prova att öpna den i matkällaren).

Generellt är det så att all "dålig" luft skall ventileras bort, och om det är dålig luft i källaren så är det helt rätt. Antar att ni har bergvärme eller liknande då ju pannan är borttagen. Om man gör sådana ingrepp så bör man samtidigt se över hela ventilationen, då många hus är byggda ventilationsmässigt runt pannans skorsten. Pannan värmde ju också upp källaren...med torr luft

I förlängningen kan ni koppla in varmluften som ni suger ut från källaren (kommer ju antagligen lite från övervåningen också) till ett FTX system, så eldar ni inte åt kråkorna ;) och höjer samtidigt komforten i hela huset.

Hoppas jag spred lite ljus i tunneln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.