Snart dags för mig att ta tag i nåt jag väntat med rätt länge. Ska installera ett ventilerat golv på vår oisolerade betongplatta i hela bottenvåningen ca 75kvm. Googlat runt end del och tidigare endast varit inne på Nivellgolv. Hittade dock för en tid sedan Subfloor, men finns inte så mycket erfarenhetsberättelser om dom att läsa. Det verkar dock vara i stort sett samma princip som nivell.

Hade som plan att köpa golvreglarna själv och borr och gänga för att spara en slant. Vet att Nivell har en speciell borr/gängtapp till detta som kostar en del. Lär ju hur som behövas då man förmodligen kommer att måsta göra extrahål här och varstans. Jag hittar dock ingen info om gängverktyg på subfloors hemsida. När jag läser deras monteringsanvisning hittar jag bara följande: "Om en SubFloorskruv blir felaktigt monterad ska den tas bort. Gå vidare genom att göra ett nytt hål, med 22 mm träborr, bredvid det gamla och montera en ny skruv."

Verkar ju isåfall bra mycket enklare. Men kan det stämma att det bara är att dra i en plastskruv efter att ha borrat upp regeln med en 22mm borr? Vilken maskin bör man isåfall ha till att dra i skruven? borde ju va rätt mycket moment..

Någon som lagt subfloors system som kan bidra?
 
Nivell har en regelgänghylsa för 26mm borr.
 
Jo jag vet att nivell har ett sånt verktyg, och att den behövs om man ska borra/gänga egna reglar. Frågan var om det är något som behövs till subfloors system baserat på att de skriver att det bara är att borra med 22mm borr och sedan skruva i en ny skruv.. det är ju enklare om man slipper gängverktyget. Kan ju inte heller hitta något sådant verktyg på subfloors hemsida. Ingen här som monterat subfloors system?
 
Jag kan se ikväll om jag kan prova att gänga i en subfloor-skruv i ett 22-hål i 45*45-regel

Jag har lagat ett subfloor-system men vi körde med deras stålreglar. Ska framöver lägga mer.
 
Kolla gärna det. Har du möjlighet att mäta diametern på subfloorskruven också?
 
Det kan jag göra om jag kommer ihåg.
 
T Tomainen skrev:
Jo jag vet att nivell har ett sånt verktyg, och att den behövs om man ska borra/gänga egna reglar. Frågan var om det är något som behövs till subfloors system baserat på att de skriver att det bara är att borra med 22mm borr och sedan skruva i en ny skruv.. det är ju enklare om man slipper gängverktyget. Kan ju inte heller hitta något sådant verktyg på subfloors hemsida. Ingen här som monterat subfloors system?
Inget verktyg, en hylsa med gänga.
 
Plasthylsan med gänga är bara till 45*30-stålregeln.
 
Nivell artnr: 1110 för träregel
 
20201112134415-147.186.145.100.png
Nivell har ju den här gängtappen som man kan koppla på en träborr på.
Men jag vill helst slippa både gänghylsor och gängtappar om det är möjligt som subfloor skriver att man bara kan borra ett hål och sedan skruva i skruven
 
Hade tyvärr ingen skruv över, däremot så mätte jag skruvens diameter.
Ytterdiametern på gängan är 23,0mm.
Innerdiametern på gängan är 20,0mm.

Plasthylsans minsta diameter är 21,0mm.
 
Utifrån det är det ju inga problem att skruva i skruven i ett 22mm hål. Frågan är bara hur hållbart det blir. 0,5mm stöd på varje sida
 
Viktigt med bra kvalité på reglarna.
 
När jag försöker dra i skruvarna i egenborrade 22mm hål så går det så trögt att skruvarna spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.