Funkar det med vinkeljärn som stöd för golvreglar? Skickar med en princip bild.

Jag hjälper till att lägga "ventilerat golv" i en källarvåning med uppreglade golv. Detta för att åtgärde de fuktproblem som finns.

Vi funderar på att med hjälp av vanliga vinkeljärn få upp befintliga golvreglar från betonggolvet och skapa luftspalt mot betongen. I övrigt så har vi tänkt köra enligt "ventilerat golv principerna".

Vinkeljärn sparar oss mycket tid och pengar då vi inte behöver ta bort och sätta dit helt nya special golvreglar för ventilerat golv.

Vi har i andra delar av källaren använt oss av Nivellsystemet.
 
  • Vinkeljärngolvregel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tveksam om ni uppnår tillräcklig stabilitet med detta, använd ex plastkilar som reglarna kan vila på och vinkeljärnen till fixering. Tänk oxå på att nivell mfl inte är vanliga "2x4" utan betydligt formstabilare limträbalkar
 
Vi gjorde liknande på ett golv
dock i källaren.
Du kan behöva sätta en på varje
sida nästan mitt för varandra.
Så att inte regeln vill dra sig åt nått håll.

Mvh Putte
 
Va skoj att andra också testat motsvararande.

Jo vi tänkte också sätta ett vinkeljärn nästan mitt för varandra på varje sida så inte regeln skjuvar. Angående plastkilarna, undrar jag om man skruvar fast dem också?

De nivellreglar vi använt tidigare har varit vanliga reglar, möjligtvis urvalt kvistfritt virke.
 
Det va inte i källaren vi gjorde så.

Plast kilarna kan man sätta lite sättlim
på så dom stannar kvar.

Mvh Putte
 
La ni in Nivell golvet själva eller hade ni någon firma som gjorde detta åt er?
 
Har lagt in ett nivell golv
för många år sen och då va det träreglar.
Nu såg jag att det fanns reglar av plast ;).
När vi reglade upp med vinklarna va det
på 4:e våningen i ett hus.

Mvh Putte
 
Vi la också Nivellgolvet själva i de delar av källaren där reglarna var angripna. Inga problem att lägga nivell, men lite special, en del teknik och skruvande för att få i perfekt våg.

Det var därför vi funderade på att använda de redan befintliga golvreglarna i den del av källaren de är friska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.