Har satt in ett ventilerat golv och justerat luftflöden enligt ritning. Finns det några nackdelar ur fuktsynpunkt att öka luftflödet under golvet?
Verkar inte finnas mycket studier om ventilerade golv, det enda jag hittat är en där man jämför aktivt mot passivt ventilerade golv. Vill öka flödet för att öka ventilationen i huset.
 
Luftflöden i ventilerade golv är väldigt små jämfört med ett hus allmänventilation. Jag tror det är svårt att få upp ett flöde som öht gör någon större skillnad. Det finns också risk att du får strömningsljud från donen om du pressar upp flödena och att filtren kommer sättas igen av damm fortare.
 
  • Gilla
Brucean78
  • Laddar…
Jo det är jag med på. Men innebär ökat flöde risk för exv kondens eller annat fuktrelaterat jag inte tänkt på? Vad grundar tillverkarna av ventilerade golv sina luftflödesberäkningar på?
 
Det gå antagligen att göra hur komplicerade hydroskopiska beräkningar som helst. Antagligen så vet man att bara man får lite flöde så transporteras fukt ut tillräckligt för att det skall fungera.

Ett större flöde borde betyda att golvet och betongplattan värms upp lite mera. Det är knappast någon nackdel fuktmässigt men möjligen energimässigt.
 
De anpassar flödet efter hur mycket luft som behöver passera för att hålla plattan torr i alla väderlekar.
Kör du mer luft genom så kommer du att suga ut mer uppvärmd luft ur huset (och få en varmare platta).

Det som ju är viktigast är att man inte stänger av eller håller på ändra flöde så det blir temeperaturvariationer.
 
Vad har du hittat för studie som jämför aktivt mot passivt ventilerade golv?


D Drövel skrev:
Har satt in ett ventilerat golv och justerat luftflöden enligt ritning. Finns det några nackdelar ur fuktsynpunkt att öka luftflödet under golvet?
Verkar inte finnas mycket studier om ventilerade golv, det enda jag hittat är en där man jämför aktivt mot passivt ventilerade golv. Vill öka flödet för att öka ventilationen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.