På grund av en vattenskada i ett hörn och luktproblem, så har jag rivit ut allt golv på mitt souterrängplan. Golvet var uppreglat med trä direkt på oisolerad betongplatta. Jag har nu dränerat om och putsat insidan av alla ytterväggar som ligger under mark.
Jag vill att mitt nya golv ska ha vattenburen golvvärme med parkett på.

Jag har nu ett lite lurigt val framför mig.
Antingen så bygger jag upp ett ventilerat golv, typ Nivell eller Granab. Då tar man spårade spånskivor på reglarna och trycker i golvvärme-ledningar. Under reglarna tar jag sedan en fläkt som bibehåller ett litet luftflöde.
Fördelar: Jag ventilerar bort eventuella lukter. Om fukt kommer in, ventileras det också bort.
Nackdelar: Relativt dyrt. Oklart om golvvärmen blir ineffektiv.

Alternativet är att gjuta upp några centimeter med EPS-betong (betong med cellplast-kulor, som har en halv-OK isoleringsförmåga) och lägger sedan 50 mm spårad cellplast med golvvärmeledningar i.
Fördelar: Inget organiskt material förrän parkett. Billigare (40'-50' billigare än ventilerat). Stumt och ljudisolerande. Allt utrymme blir utnyttjat för isolering.
Nackdelar: Osäker på hur sen sparade väggen (som är ovan mark) klarar att extra fukt kan vandra från golv till vägg, vilket tydligen kan vara problem när man installerar golvvärme.

Just nu är jag inne på EPS-betong+Cellplast. Någon som har funderingar eller tips?

/Mexitegelvillan
 
Vilket alternativ valde du och hur gick det?
 
Milkshaken
Som sagt, vad valde du...? jag hade nog lagt Giha-golv..... samma princip som Nivell, fast lite billigare....
Jaghade nog haft svårt att sova med en ny toppsats över den gamla,,,, (EPS).... skulle vilja ha en lite mer utförlig rapport om just EPS,n...
 
Jag la till slut in ett underventilerat golv. Jag valde Granabs system och det verkar funka fint. Anledningen till att jag valde underventilerat istället för EPS är att jag pratade med en besiktningman på Anticimex som ansåg att underventilerat är den bästa konstruktionen som finns.

/Mexitegelvillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.