Hej.
Hade en ventilerad fönsterbräda varit bättre på fönster som detta? Elementet är ju långt in under fönsterbrädan.
Eller vad är syftet med ventilerad fönsterbräda?

Fönsterbräda ovanför ett element med ljusstake, krukväxt och dekorationer, undrar om ventilation skulle vara bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Alexander
 
Radiatorer under fönster kompenserar för kallaset dvs då man känner kylan invid fönstret. Givetvis försvåras det av detta montage
 
H håbbe1961 skrev:
Radiatorer under fönster kompenserar för kallaset dvs då man känner kylan invid fönstret. Givetvis försvåras det av detta montage
Tack.
Ja det är just kallraset som fick mig att börja undra om det skulle vara värt att fräsa ur lite spår i brädan.
Skulle kunna vara värt alltså?
 
Absolut, jag skulle skaffa snygga galler, då behöver man ju bara såga ett rektangulärt hål
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
En del brädor har ett långt spår ca 3 cm brett andra har flera hål och är starkare allt beroende på hur långt in i smygen brädan går, infästningen djup är det som bestämmer om det ska vara ett eller flera hål. Tänker på hållfastheten.
 
J jonaserik skrev:
En del brädor har ett långt spår ca 3 cm brett andra har flera hål och är starkare allt beroende på hur långt in i smygen brädan går, infästningen djup är det som bestämmer om det ska vara ett eller flera hål. Tänker på hållfastheten.
Hela baksidan vilar ca 50 mm in på teglet. Samt på sidorna vilar den på en regel. Skivan är ju också väldigt tjock så ett långt spår borde gå bra.
 
Det verkar vettigt med ett långt spår då , inga blomkrukor på brädan dom torkar ur och blommorna dör:mad:
 
H håbbe1961 skrev:
Skulle satsa på ett galler, se
[länk]
Det blir varken särskilt snyggt eller praktiskt så det kommer ligga ovanpå brädan (om det inte fräses ned). Jag hade fräst ett eller flera längsgående spår med handöverfräs, enklaste och snyggaste (minst fula) lösningen enligt mig.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Jag tycker den är super, men det är ju TS som skall tycka det är ok. Enklare att såga med sticksåg än hantera en fräs
 
Såga från undersidan med fint blad och tejpa med vävtejp och gärna på båda sidorna , går bra att rita upp hålet på tejpen, mata sakta så flisar det inte på översidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.