Hej!

I och med att det kom mycket snö under förra veckan, som snabbt smälte bort så har det kommit in lite fukt på min vind. Det har kommit in runtomkring skorstenen och droppat lite nedtill mot bjälklaget. Lite fuktig isolering och lite väta på reglar har jag sett och jag har tagit hand om det jag har sett. Jag tog bort en del isolering för att se hur mkt spridning det hunnit bli, men det verkar vara fokuserat runt skorstenen.

Viss fukt har jag sett tidigare, denna: Takvinkel med träpanel och isoleringsskikt, synliga tecken på fuktskador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny fukt som jag iakttagit är denna på bjälklaget: Rörledning under konstruktion i ett oisolerat skrymsle med träreglar och gul isolering. Byggavfall syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering på vinden, träbjälkar, skugga av person, byggmaterial, sågspån och fragment av byggplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden är just nu 8grader och 72% RF. Utetemperaturen är 3grader och det regnar.

Bör jag agera på detta? Vad bör vara mina första åtgärder?

Vinden är oinredd, ingen öppning mot nedervåning. Två fönster och två glasdörrar är vad som finns. Golvet är isolerat men taket saknar isolering.

Huset har FTX-ventilation, och det är förberett till vinden men där är rören tätade. Bör jag ta bort tätningen och börja ventilera vinden? Det lär märkas på elräkningen, men om det är nödvändigt för att bli kvitt fukten så är det värt det.

Jag tänker också att det vore en god idé att elda så mycket som möjligt (men med måtta), för att värma upp runtomkring skorstenen där fukten är lokaliserad?

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, nybliven och orolig husägare
 
Spontant verkar det ju mer som att det läcker in vid skorstenen och att det är där problemet ligger. Jag skulle kolla det först innan jag funderade på ventilation via ftx.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
S Seco skrev:
Hej!

I och med att det kom mycket snö under förra veckan, som snabbt smälte bort så har det kommit in lite fukt på min vind. Det har kommit in runtomkring skorstenen och droppat lite nedtill mot bjälklaget. Lite fuktig isolering och lite väta på reglar har jag sett och jag har tagit hand om det jag har sett. Jag tog bort en del isolering för att se hur mkt spridning det hunnit bli, men det verkar vara fokuserat runt skorstenen.

Viss fukt har jag sett tidigare, denna: [bild]

Ny fukt som jag iakttagit är denna på bjälklaget:[bild]
[bild]

Vinden är just nu 8grader och 72% RF. Utetemperaturen är 3grader och det regnar.

Bör jag agera på detta? Vad bör vara mina första åtgärder?

Vinden är oinredd, ingen öppning mot nedervåning. Två fönster och två glasdörrar är vad som finns. Golvet är isolerat men taket saknar isolering.

Huset har FTX-ventilation, och det är förberett till vinden men där är rören tätade. Bör jag ta bort tätningen och börja ventilera vinden? Det lär märkas på elräkningen, men om det är nödvändigt för att bli kvitt fukten så är det värt det.

Jag tänker också att det vore en god idé att elda så mycket som möjligt (men med måtta), för att värma upp runtomkring skorstenen där fukten är lokaliserad?

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, nybliven och orolig husägare
Du ska inte ha någon ventilation på vinden då det är en kall vind.
Ventilationen bidrar till ökad fuktbelastning och risk till kondens kalla och klara nätter då du har nattstrålning.
Kall utomhus luft har ändå ingen möjlighet att torka upp någon fukt överhuvudtaget då den inte kan bära någon mer fukt.

arbeta med att täta taket, skapa undertryck i huset, isolera ovan taket om möjligt, täta runt installationer, stäng igen all ventilation.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Du ska inte ha någon ventilation på vinden då det är en kall vind.
Ventilationen bidrar till ökad fuktbelastning och risk till kondens kalla och klara nätter då du har nattstrålning.
Kall utomhus luft har ändå ingen möjlighet att torka upp någon fukt överhuvudtaget då den inte kan bära någon mer fukt.

arbeta med att täta taket, skapa undertryck i huset, isolera ovan taket om möjligt, täta runt installationer, stäng igen all ventilation.
Du behöver mest troligt ny fog runt skorstenskupan eller plåten som sitter utvändigt runt murstocken/skorstenen.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Spontant verkar det ju mer som att det läcker in vid skorstenen och att det är där problemet ligger. Jag skulle kolla det först innan jag funderade på ventilation via ftx.
Du har så rätt, jag har tänkt att kliva upp på taket och kika runt skorstenen för att försöka identifiera brister. Regnar det inte imorgon så får jag ta tummen ur och gå upp!
 
A Aunty skrev:
Du ska inte ha någon ventilation på vinden då det är en kall vind.
Ventilationen bidrar till ökad fuktbelastning och risk till kondens kalla och klara nätter då du har nattstrålning.
Kall utomhus luft har ändå ingen möjlighet att torka upp någon fukt överhuvudtaget då den inte kan bära någon mer fukt.

arbeta med att täta taket, skapa undertryck i huset, isolera ovan taket om möjligt, täta runt installationer, stäng igen all ventilation.
Tack för sunda tips! Då låter jag FTX-systemet fortsatt vila på vinden.

Mest akut ska jag kolla taket kring skorstenen och täta de otätheter jag finner.

Det finns planer på att isolera taket och ta vinden från en kallvind till en ”klimatvind”. Innan den bebyggs. Det är mest en pengafråga i nuläget.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver mest troligt ny fog runt skorstenskupan eller plåten som sitter utvändigt runt murstocken/skorstenen.
Tack!

Jag kliver upp imorgon förhoppningsvis och försöker identifiera bristerna. Om jag ändå är osäker så återkommer jag med nya bilder från skorstenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.