Hej, jag tänkte höra om det är något man kan/ska göra för att förbättra fuktighetnivåerna på en kallvind när vi får detta "blötväder" som ligger med hög fuktighet hela tiden. Har en sensor som mäter min fuktighet och den ligger över gränsvärdena för att jag skall vara nöjd lite för länge.

Idag har vi inga problem med bakteriell påväxt (vad vi vet), men tänkte om man skall börja inrikta sig på att mot Olle vid grind, för risken är väl att det är sånt här väder vi får leva med i fortsättningen.

Har idag taket oisolerat och 2 ventiler i var ända av gavel som sköter ventilationen.

Tänkte om man skall sätta någon typ av fläkt eller något, som får luften att cirkulera mer, eller en fläkt vid ett av ventilationshålen som får suga ur lite fukt. Men samtidigt så är ju oftadt fuktigheten i luften utanför då högre, så man suger väl bara in mer fukt på en sån lösning.

Tar tackamt emot kunskap, erfarenheter, tips och tankar
Mvh
Per
 
Jag ställde precis upp en avfuktare som jag ställt in skall hålla 60 procent luftfuktighet. Hade den redan stående så var ingen kostnad mer än el. Inbillar mig att den kan hjälpa att hålla borta lite av fukt från boendeytan som smiter upp och annars kan kondensera mot råsponten.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tänk på att en avfuktare tar in luft utifrån om det finns ventiler i gaveln.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk på att en avfuktare tar in luft utifrån om det finns ventiler i gaveln.
Ja, det är ju så jag tänker med, att skall man avfukta på något vis så måste man ju få så den ej suger luften utifrån som har högre luftfuktighet, samtidigt som man ej vill/bör täta till för att avfukta.

Darav jag funderar om det finns någon bra hållbar lösning för detta utan att det skulle kosta skjortan
 
Jag skulle nog avvakta och bevaka, risken är att du drar upp fuktig luft inifrån boytan också :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle nog avvakta och bevaka, risken är att du drar upp fuktig luft inifrån boytan också :(
Ja det kommer jag ju göra. Har huset stått sedan -72 och ser jättefint ut på vinden, så kommer jag ju inte röra det förrän jag verkligen känner är ett måste. Men vill däremot börja kolla vad man då har för alternativ.

Men blir det inte även så att värmen underifrån som läcker upp, får fukten att ta vägen ut genom ventilerna, så varmluften stiger? Så jag tänker mig att det är det som blir motorn i luftrörelsen. Har ju bara 20cm mellan bovåning och vind, och tänkte först att man skulle tilläggsisolera, men läste sedan att de som gjort så mot en kallvind har fått riktiga problem med fukten då det blivit för tätt neråt
 
N Nygge72 skrev:
Ja det kommer jag ju göra. Har huset stått sedan -72 och ser jättefint ut på vinden, så kommer jag ju inte röra det förrän jag verkligen känner är ett måste. Men vill däremot börja kolla vad man då har för alternativ.

Men blir det inte även så att värmen underifrån som läcker upp, får fukten att ta vägen ut genom ventilerna, så varmluften stiger? Så jag tänker mig att det är det som blir motorn i luftrörelsen. Har ju bara 20cm mellan bovåning och vind, och tänkte först att man skulle tilläggsisolera, men läste sedan att de som gjort så mot en kallvind har fått riktiga problem med fukten då det blivit för tätt neråt
Normalt beror en fuktig vind på att bostadsluft läcker upp på vinden.
En vind är ju normalt något varmare än utomhusluften, varför luften får svårt att kondensera p g a den vattenmängd utomhusluften orkar bära.

Googlar du trygghetsvakten finns lösningar där man ventilerar med utomhusluft och samtidigt höjer temperaturen beroende på fukthalten inne och ute.
Men vad jag förstår har du inget problem idag, jag hade hållit mig lugn i båten och inspekterat vinden under den här perioden av året när andan fallit på för att se om det verkligen finns ett problem.
 
Jag satte in en dragförbättrare på på ett av takets ventilationsrör.
Ger ca 100m3 per timme i ökad ventilation vid 5m/s. Kostar inte många pengar, och finns i olika storlekar.

Vill du jävlas med grannarna så köper du en i rostfritt som ger fina solkatter. Själv köpte jag en svartlackerad. Ger inget ljud alls när den snurrar.

Svartlackerad dragförbättrare monterad på ett ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.