Har några sovrum i ett äldre hus med självdragsventilation. Frånluft via ventilationskanaler i murstocken + köksfläkt + badrumsfläktar.
Tilluft finns i alla rum genom ytterväggen högt upp på väggen med tallriksventil i respektive rum. Så här har det varit länge och fungerat tillfredställande.

Nu har det dock blivit så att alla sovrum klassats som enskilda brandceller eftersom huset kommer användas som ett Bed & breakfast. Så nu är alla sovrummen alltid stängda med dörrstängare och att ta upp ventilation i dörren är inte heller godkänt. Detta leder till dålig luft både i sovrum och resten av huset.

Min plan är att ta upp ett tilluftshål i respektive sovrum så att varje sovrum får ett "eget självdrag" med tilluft och frånluft. Jag tänker att jag skulle borra tilluft i golvhöjd och i närheten av en radiator, samt att tidigare tillufts hål får bli frånluft istället.

Ska även komplettera med "nya" tilluftskanaler utanför sovrummen för att återställa ventilationen i resterande delen av huset.

Låter det som en OK lösning? Är det något jag ska tänka på angående placering eller utformning?
Tacksam för feedback då ventilation inte är mitt starkaste ämne :)
 
Det skapar nog bara dubbla tilluftventiler. Är denna lösning verkligen godkänd? Har ni fått några krav från kommunen?
 
Du kan ju alltid sätta dit nya kanaler/vägg genomföringar med brandspjäll så bibehåller du nuvarande lösning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det skapar nog bara dubbla tilluftventiler. Är denna lösning verkligen godkänd? Har ni fått några krav från kommunen?
Nej, inga krav från kommunen, men dålig luft är dålig luft :)

Hur menar du med dubbla tilluftsventiler? Det kan ju inte gärna bli ett övertryck i rummet bara för jag har två hål i väggen.....
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Du kan ju alltid sätta dit nya kanaler/vägg genomföringar med brandspjäll så bibehåller du nuvarande lösning.
Tack för input. Ska absolut undersöka det.....
 
J jkm75 skrev:
Nej, inga krav från kommunen, men dålig luft är dålig luft :)

Hur menar du med dubbla tilluftsventiler? Det kan ju inte gärna bli ett övertryck i rummet bara för jag har två hål i väggen.....
Det kommer inte gå helt enkelt, kolla upp andra alternativ. Mekanisk ventilation är det bästa men kanske svårt att dra nya rör...
 
Hej, En takfläkt som försörjer rummen med frånluft på taket är väl en billig investering. Brandskyddet tar man vid brandgränsen dvs vid varje frånluft med ett litet spjäll ex. Brandspjäll SC60 125
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.