Hej,

Jag håller på med att fördigställa våran övervåning. Har just isolerat färdigt och plastat in allt. Vi har en "klimatdörr" ner till markplan och det gör att det blir väldigt tätt och instängt däruppe.

När allt är klart kommer vi att få in friskluft från bottenvåningen men under byggtiden skulle det nog behövas lite friskluft där uppe.

Ska jag sätta in ventiler typ Fresh 90? Eller hur ska jag göra?

Huset ventileras mekaniskt mha av en frånluftsvärmepump. Men ventilationskanalerna är inte inkopplade där uppe och ingen värme är på.

Någon av er vet säkert vad som är bäst, själv lutar jag mot att sätta in två ventiler för att få igenom lite luft. Det tar nog minst ett år innan vi öppnar till nedervåningen.

Tack på förhand,
Common
 
Har du både mekanisk till- och frånluft?
För i så fall är det väl enklast att koppla ihop det...
 
Jag har mekanisk ventilation via frånluftsvp. Om jag kopplar in den så kommer det ju att bli ett kraftigt undertyck pga att det är helt stängt till nedervåningen.

När övervåningen är färdig så kommer det att vara ganska öppet mellan planen och då kommer den mekaniska ventilationen fungera som det är tänkt.
Men fram till dess tror jag att jag måste lösa det mha några friskluftsventiler.

 
Om du bara har mekanisk frånluft så måste du väl ha tilluft även på ovanvåningen, via typ Fresh 90 i torra utrymmen och frånluft i badrum/klk. Det ska vara x antal beroende på ytan även på ovanvåningen.
 
Låter ju rimligt. Tänkte nog att den framtida tilluften kommer nerifrån bottenplanet.

 
Ingen som har några fler åsikter om detta?? Hade verkligen uppskattat lite mer respons.

/Common
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.