Jag håller på att färdigställa mitt garage nu och försöker lista ut hur jag bäst skall göra med ventilationen, både nu och i framtiden.

Garaget är på ca 80 kvm + vind.
Plattan är isolerad (ej golvvärme)
På min skiss så är det gröna portar, dörr och fönster, det röda markerar en innervägg där det kommer vara en förrådsdel. Till en början så kommer endast förrådsdelen vara isolerad, men på sikt planerar vi att även isolera resten av garaget.
I förrådet sätter jag sannolikt bara ett enkelt element för att hålla uppe tempen över ca 10 grader.
Vad jag inte fick med på skissen är en dörr som kommer finnas mellan förråds och garagedelen.

Hur placerar jag bäst ventilation så att det blir bra både nu och när garaget sedan blir helt isolerat?
 
  • Skiss av ett garage med gröna portar, dörrar och fönster samt en röd markerad innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har lite input på detta?
Jag som gjort en så fin skiss i paint och allt...
 
3 tallriksventiler till att börja med, ganska högt upp.
En på varje kortsida av byggnaden
och en till i garaget (i väggen med de små fönstren) ganska nära väggen mot förrådet.

Ungefär så ser det ut hemma hos mig.
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
@Cider

Tack för input, det behöver kanske inte vara mer komplext än så? Inga fläktar eller annat?
 
Tomture61
Självdrag funkar förvånansvärt bra , på vintern och att utrymmet är uppvärmt .
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
@Cider

Tack för input, det behöver kanske inte vara mer komplext än så? Inga fläktar eller annat?
Du kan ju alltid komplettera med fläktar, om det behövs.
Jag har en liten Pax-utsugsfläkt i förrådet/snickarboden, som jag sätter på när jag limmar eller slipar. (Då skall tallriksventilen vara öppen!) Till den lilla fläkten har jag en timer.
Elementen i garage och förråd brukar jag ha på frostvakt-läge; ökar värmen bara vid behov. Det fungerar också.
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
C Cider skrev:
Du kan ju alltid komplettera med fläktar, om det behövs.
Jag har en liten Pax-utsugsfläkt i förrådet/snickarboden, som jag sätter på när jag limmar eller slipar. (Då skall tallriksventilen vara öppen!) Till den lilla fläkten har jag en timer.
Elementen i garage och förråd brukar jag ha på frostvakt-läge; ökar värmen bara vid behov. Det fungerar också.
Jag hittade faktiskt en pax-fläkt i en låda i svärfars garage idag, aldrig ens monterad. Så nu när jag ändå har en kan jag ju lika gärna montera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.