Hej

Bastubygget är i full gång - funderade på om jag behöver ventilera utrymmet ovanför taket genom att sätta en ventil in i badrummet eller in till ett angränsande rum? I utrymmet ovanför bastutaket kommer luftspalten som byggts mot yttervägg att "mynna".

Tror ni att utrymmet kommer att vara i stort behov av ventilering eller räcker det att utrymmet finns där (dvs man kan strunta i att borra ventilationshål)? Utrymmet ligger inte i anslutning till ett yttertak utan mellan våningarna ...

//Mikael
 
Samma funderingar själv. Antar att du som jag får en luftspalt från bastuns isolerade tak och bjälklaget ovanför (som i sin tur är isolerat.

Jag har fått svar på detta av min VVS-projektör å han vill att jag ventilerar detta utrymme ut mot ett annat. Kör med bastufolie men för att vara på den säkra sidan blir det en 100 mm kanal å en ventil i taket utanför. Utvändigt isolerade ytterväggar på två håll har jag.
 
Ventilera är mitt tips för det har iaf jag gjort. Inga stängda utrymmen där det kan smyga in fukt som sedan "blir kvar" mellan två tätskikt (gummad yttervägg och bastufolie i mitt fall).

//Rob
 
Jag hade samma funderingar men beslutade mig för att sätta en ventil. Det ångrar jag inte. Det blir jäkligt varmt där uppe, trots att jag isolerat "innertaket".
 
jenfor skrev:
Jag hade samma funderingar men beslutade mig för att sätta en ventil. Det ångrar jag inte. Det blir jäkligt varmt där uppe, trots att jag isolerat "innertaket".
Hur tjockt har du isolerat? Hur ser vägg-/takkonstruktionen ut fram till luftspalten? Själv har jag bastupanel, 22mm luftspalt, Alumit, 70 mm isolering och sedan ca 3 cm luftspalt mellan bastuns isolering och den gummade ytterväggen i badrummet. I taket så är isoleringen ca 100 mm och därefter drygt 5 cm luftspalt och sedan plast i taket. Kan ju vara kul att veta om det blir varmt även där. Ska iaf stoppa in en termometer och mäta sedan när jag bastar, men iaf.

//Rob
 
På förslag från vår husleverantör gjorde jag ett litet hål i den frånluftskanal som passerar genom utrymmet. På det sättet ventileras utrymmet mekansikt.
 
Robster skrev:
Hur tjockt har du isolerat? Hur ser vägg-/takkonstruktionen ut fram till luftspalten? Själv har jag bastupanel, 22mm luftspalt, Alumit, 70 mm isolering och sedan ca 3 cm luftspalt mellan bastuns isolering och den gummade ytterväggen i badrummet. I taket så är isoleringen ca 100 mm och därefter drygt 5 cm luftspalt och sedan plast i taket. Kan ju vara kul att veta om det blir varmt även där. Ska iaf stoppa in en termometer och mäta sedan när jag bastar, men iaf.

//Rob
Jag har bara satt 50 mm isolering i taket. Har reglat ner bastun till ca 2,10 takhöjd, vilket gör att utrymmet mellan bastutak och ordinarie innertak är 30 cm.
 
K
arny skrev:
På förslag från vår husleverantör gjorde jag ett litet hål i den frånluftskanal som passerar genom utrymmet. På det sättet ventileras utrymmet mekansikt.
Hur menar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.