Har ett garage som består av en bilhall, verkstad och boendedel. Jag har sedan vi flyttade in haft problem med kondens i just bilhallen under vinterhalvåret. Övriga delar funkar bra, ca 16 C och 30-35% RF vid plusgrader ute.

Detta har lett till att jag experimenterat mig fram för att få bukt med kondensen i bilhallen. "Loggbok" har ni längre ner för att se den resan. Bor i Skåne.

I dagsläget ser alltså bilhallens förutsättningar ut så här:
  • 49 kvm och har två st garageportar.
  • Golvet är obehandlad betong utan brunn
  • Väggar består av (in->ut): gips-plastfolie-råspont-isolering-masonit(?)-panel.
  • Värms upp med LVP, inställd på 18 C.
  • Ventiler, väggenomförande tallriksventiler: 2 lågt placerade vid portarna, 2 högt placerade på motsatt vägg varav ena har en PAX Calima installerad.
  • Avfuktare körs dygnet runt – Woods SW38FW
  • I dagsläget använder vi 1 bil som körs ut på morgonen och in på kvällen.
Med förutsättningarna ovan ligger jag i bästa fall på 52% RF och i sämsta fall på 65% RF. Det högre värdet mäts upp på morgonen när bilen ska ut och det lägre när bilen ska in på kvällen. Det är bra värden med tanke på att jag gått från bokstavligt talat djungel – men fortfarande dåligt sett till bilens hälsa. Jag hade velat landa på max 50% RF.

Behöver därmed råd för att komma vidare.

Är fläkten för klen?
Är avfuktaren för klen?
Ska jag satsa på att ventilera mer eller avfukta mer, sett till att jag har en LVP?
Bör jag göra något med golvet? Antar att betongen suger duktigt med vatten från bilen.

(Diskussion om bilens vara eller icke vara i ett varmgarage sparar vi till en annan gång)

År 1. Ingen uppvärmning. Det fanns heller inte en enda ventil i bilhallen, varken i väggar eller på portarna. Körde jag in en bil så mätte jag ungefär 90-95% RF på vintern. Det rann vatten längs väggarna.

År 2. Satte in en avfuktare, Woods SW38FW med rek. arbetsområde 10-84 kvm och luftflöde på 190-336 m3. I och med att uppvärmning saknades så fungerade detta dåligt. Testade dock värma med byggfläkt samtidigt men problemet kvarstod. Lyckades aldrig få ner RF till under 75%.

År 3. Testade hålla en 2-3 cm glipa under (och därmed även över) garageporten. Det funkade generellt bra – RF var såklart samma som utomhus men det regnade åtminstone inte längs väggarna. Fick dock problem med att gnagare tog sig in och förstörde saker.

År 4. Monterade 2 st ventiler på motsatt vägg som portarna. Högt upp och en i varje hörn. Monterade även 2 st ventiler på samma sida som portarna, långt ner. Dimension 100 mm. Knapp skillnad. Blev djungel och rann kondens längs väggarna.

År 5. Nu har jag gått all-in. Satt in värme, luft-luft. Multi-Split från Mitsubishi. En enhet i bilhallen och en till resten av garaget. Testat lite olika temperaturer men klimatet blir fortfarande badhus. 75-80% RF. Satte in en PAX Calima i ena ventilen högt bak. Blivit bättre men fortfarande ca 65-70% RF vid 18 C. Kört in avfuktaren från År 2. Går den ett dygn kan jag komma ner till 52-65% RF. Stryper jag ventilerna, som ju är regel när man kör avfuktare, blir det bara värre.
 
  • En byggnadsplan för uthus och garage, visar uppvärmd yta, luftflöden, och läge för värmepump (LVP).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog se till att golvet kan avdunsta vatten och snabbt och torkar upp via vent, ex. två 100mm kanaler i tak från Port till andra vägg och ansluta 1kanalfläkt plus varvregulator på varje kanal till ut blåset. 3 luft don på varje kanal på jämna avstånd. Förseglade golvet ned expoxi golvlack, finns på Biltema som funkar bra. Sen måste värmen blåsa på golvet helst golvvärme
 
  • Gilla
mutumutunga
  • Laddar…
Kör man avfuktare så ska man minimera den vanliga ventilationen i lokala. Annars sjunker möjligheten för avfuktaren att klara sitt jobb. Och så är det viktigt att ordna så att kondensvattnet från avfuktaren tas om hand på ett smart sätt så att det inte stoppar avfuktaren. Slang ner i en mycket stor dunk kanske behövs om det saknas avlopp.
 
J Josth skrev:
Kör man avfuktare så ska man minimera den vanliga ventilationen i lokala. Annars sjunker möjligheten för avfuktaren att klara sitt jobb. Och så är det viktigt att ordna så att kondensvattnet från avfuktaren tas om hand på ett smart sätt så att det inte stoppar avfuktaren. Slang ner i en mycket stor dunk kanske behövs om det saknas avlopp.
Jag testade denna metod, strypa all ventilation och 100% avfuktare. Blev lite bättre men fortfarande över 75% RF. Antar avfuktaren jag har inte är kraftfull nog att torka ut på 12 h? Står att den ska klara 11 liter per dygn (20 C, 70% RF) men det säger mig inte så mycket.
 
H Håbbe01 skrev:
Skulle nog se till att golvet kan avdunsta vatten och snabbt och torkar upp via vent, ex. två 100mm kanaler i tak från Port till andra vägg och ansluta 1kanalfläkt plus varvregulator på varje kanal till ut blåset. 3 luft don på varje kanal på jämna avstånd. Förseglade golvet ned expoxi golvlack, finns på Biltema som funkar bra. Sen måste värmen blåsa på golvet helst golvvärme
Tack för svar. Känns som en robust lösning. Jag har misstänkt att golvet lagrar mycket fukt som tar lång tid att torka ut.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
M mutumutunga skrev:
Jag testade denna metod, strypa all ventilation och 100% avfuktare. Blev lite bättre men fortfarande över 75% RF. Antar avfuktaren jag har inte är kraftfull nog att torka ut på 12 h? Står att den ska klara 11 liter per dygn (20 C, 70% RF) men det säger mig inte så mycket.
Mystiskt. Med nedstrypt ventilation borde den avfuktare du har klara av att få ner luftfuktigheten. Det handlar ju inte ett plaskvått garage efter biltvätt utan bara en normalt blöt bil regniga och snöiga dagar. Har själv en Woods ED50 (föregångare till SW59FW) i garaget på 35 kvm men den klarar även att torka upp garaget och bilen under natten efter biltvätt. Kan det vara så att du bor väldigt nära kusten och luften har ovanligt hög luftfuktighet?
 
  • Gilla
mutumutunga
  • Laddar…
J Josth skrev:
Mystiskt. Med nedstrypt ventilation borde den avfuktare du har klara av att få ner luftfuktigheten. Det handlar ju inte ett plaskvått garage efter biltvätt utan bara en normalt blöt bil regniga och snöiga dagar. Har själv en Woods ED50 (föregångare till SW59FW) i garaget på 35 kvm men den klarar även att torka upp garaget och bilen unde1r natten efter biltvätt. Kan det vara så att du bor väldigt nära kusten och luften har ovanligt hög luftfuktighet?
Jag bor mitt ute i skogen men visst är här fuktigt i området. Övriga delar av garaget är som sagt normaltorra.
Dock har jag funderat på hur täta portarna faktiskt är. Kan ju vara de som läcker in mycket kall luft.

Maskinen du har ser ut att vara en riktig best! SW59 suger ju i sig 25 liter per dygn vid 20 C och 70 RF.
 
Jo den är kraftig men precis vad som behövs när man även tvättar bilen i garaget för att det ska torka tills nästa dag. Då blir det verkligen plaskvått överallt och varmvattenberedaren töms nästan helt.
 
  • Gilla
mutumutunga
  • Laddar…
Är det så att golvet suger upp fukt från marken under också?
 
H Håbbe01 skrev:
Är det så att golvet suger upp fukt från marken under också?
Det kan säkert vara så men jag märker som sagt ingenting i övriga bygget. RF på 30-35% vid 16 C. Även verkstaden är obehandlad betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.