Hej

Sitter i ett hus med oisolerad vind och bara lite glasfiberull mellan vind och ovanvåning. Detta innebär att det läcker upp mängder med varmluft som kondenseras på vinden med mögel tillväxt. Funderar på att sätta in ventiler i gavlarna som är enkeltegel och till sommaren lägga in ½ meter lösull. Ingen fuktspärr nu och ingen efter tilläggsisolering heller.

Några frgor till expertkompetensen i forumet:

1. Hur skär man bäst upp ett snyggt runt hål för ventilerna?
2. Är det lämpligt att isolera med lösull utan fuktspärr (ekofiber?)
3. andra synpunkter?

/S

/S
 
1. Runt? Man klyver lämplig tegelsten på mitten och gör ett fyrkantigt hål. Sen murar man fast ventil och ev. ventilationsrör. Har du gavelfönster på kallvinden kan ett alternativ vara att ersätta en av rutorna med en plåt med en ventil i.

2. Ekofiber är ett utmärkt val för dig.
 
Hej,

Om du inte lägger fuktspärr kommer du GARANTERAT att få mer mögel efteråt! Kombinationen isolering och ventiler gör ju vinden ännu kallare och det kommer att kondencera mera...

Din fuktiga inomhusluft kommer ju upp genom isoleringen om du inte har fuktspärr.

Sitter med isolerad vind utan fuktspärr, med massa "mögelstoppers" som gör problemen större.

Lägg fuktspärr, täta genomföringar, sätt in frånluft i huset så din fuktiga luft sugs ut isf att tryckas upp på vinden. Skaffa en fuktmätare och om inte ovanstående hjälper..... sätt in avfuktare...
/A
 
OK

Men om jag inte isolerar då?

Fuktmätaren visade i går 82% och det känns inte bra.

vad skall man göra?

 
Det finns ju en mängd teorier kring detta. En viktig sak är ju att hindra att fuktig luft kommer in på vinden, antingen genom fuktspärr eller frånluft som dels suger ut fuktig luft och dels skapar ett undertryck i bostadsdelen som också hindrar diffusionen upp till vinden.

Sedan vill man ju sänka den relativa fukthalten på vinden och då antingen genom avfuktare eller att höja temperaturen.

Sätter du in en avfuktare får du ju se till att ha avrinning på et bra sätt. Annars kanske trygghetsvakten kan vara ett alternativ. De har ett kit för vindar.
/A
 
Hej,

Har liknande problem med viss påväxt på vår kallvind. Har haft Anticimex där, två oberoende experter, och de har båda sagt, som man iofs själv förstår, att det i stort sett handlar om att hindra den fuktiga luften från bodelen att läcka upp till den kalla vindsdelen. Jag frågade båda om de tyckte det var en bra idé att sätta upp en avfuktare, men båda var tveksamma till resultatet. Kändes som om de inte riktigt visste varför men antydde nog att om man inte är försiktig med annan ventilation, är risken att man "suger" upp ännu mer fuktig luft på vinden om man har en avfuktare där, och det är ju knappast tanken!

Vet ej om detta stämmer, men tror inte jag vågar experimentera med mitt hus på detta vis iallafall.

Finns det någon med erfarenheter av att sätta en avfuktare på vinden?
 
Generellt gäller att man skall täta alla ventiler om man har en avfuktare installerad. Annars drar du in fuktig luft utifrån.

Det är ju inte helt enkelt att täta vindsbjälklaget, speciellt inte om det redan är isolerat. Mitt råd är nog ändå att först se till att ha en fungerande frånluftsventilation i bostadsdelen.

Jag har inte hunnit med det ännu, så just nu står det en billig woods på vinden. Det funkar kanon.
/A
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.