Tja!
Bor i Sundsvall och som många andra i ett hus av mexitegel från början av 70talet. Sutteräng med 100kvm på varje plan. (50bo,50bi i källare), bergvärme som uppvärmning, originalfönster 2glas . Öppen spis i gillestuga, funderingar finns på mindre kamin på entreplan.

Har "låga" radonhalter (samlat 320, entreplan 270, källarplan 370). Dessa halter kommer ifrån byggmaterialet i källarens ytterväggar enligt min granne som byggt vårat hus och tillika deras, de har liknande halter.

I dagsläget har vi självdrag genom frånluftskanal som går upp genom vind från tvättstuga i källare, paxfläkt i 2 badrum (1 på varje plan.) Som sen mynnar ut genom tak.

Funderat länge på lösning men inte tyckt att det varit någon panik. Har kollat på alla möjliga Mini FTX och även räknat lite på FTX aggregat på vind. FTX på vind hade varit det självklara valet om vi bodde på 1 plan, men personligen tycker jag att det blir lite för mycket mek med dragning genom flera plan, speciellt då jag är av den typen individer som vill göra allt själv.

Har kikat en del på PAX eos 100 och tycker det verkar som en smidig lösning.

Jag tycker att vi har bra klimat inomhus och egentligen är det bara radonet som stör mig.

Jag har en "killkänsla" av att det skulle räcka med någon typ av lösning i källarplan då jag förmodar att radonet på övre plan vandrar upp från källaren.

Är det någon som haft samma problematik och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Egentligen behövs 2st PAX eos 100 för att täcka 100kvm enligt mina beräkningar men finns det några nackdelar att t.ex installera 1 till att börja med och sedan göra en ny mätning? Kan mitt hus må dåligt på något sätt av detta?

Om man skulle välja att installera ett riktigt FTX, kan man då uttnyttja befintligt rör från källaren för frånluften och isåfall bara behöva docka på med fler frånluftsdon i biutrymmen och på så vis bara behöva dra ner tilluft till boutrymmena i källare?

Har även funderat på att montera en FF i kanalen på vind för att dra ut luft ur badrummen/tvättstugan och montera tilluftsdon nere, men känns som att det finns risk för kalldrag och högre uppvärmningskostnader.

Tacksam för alla funderingar/frågeställningar/tips och råd jag kan få innan jag bestämmer mig för en lösning.

Har funderat på att anlita någon lokalt för rådfrågning också men känner att jag vill ha så mycket kött på benen jag kan innan jag tar saken dit. Speciellt när min grundtanke är att utföra så mycket som möjligt av jobbet själv.
 
Om det är källarväggarna så går det att "kapsla" in, så att radonet inte kommer ut. är nog en fördel om grunden är torr om man vill gå den vägen. Jag hade ett liknande hus och jag satte in FTX själv, det ångrade jag inte, så mitt grundtips blir nog att ta jobbet med FTX
 
P Plutus skrev:
Om det är källarväggarna så går det att "kapsla" in, så att radonet inte kommer ut. är nog en fördel om grunden är torr om man vill gå den vägen. Jag hade ett liknande hus och jag satte in FTX själv, det ångrade jag inte, så mitt grundtips blir nog att ta jobbet med FTX
Okej! :) Använde du dig av befintlig självdragskanal då eller drog du nya spiro för både till/från genom entreplan upp till vind?
 
Jag hade en skorsten i stål som gick i ett schakt, så det var ganska lätt att få fram två ventilationskanaler för till/frånluft. Ute/avluft fick gå genom källarväggen. Aggregatet stod i källaren.
 
  • Gilla
Flstrm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.