Hallå!

Jag håller på att bygga en groventre på ca 15 kvadrat och min fråga är om jag måste ha nån ventilation i just de rummet?
Huset är byggt på 80 talet så jag har plast väggar å tak i hela huset och även nu i groventren.
Tror det heter mekanisk ventilation de jag har i huset, de sitter en fläkt i en garderob som värmer upp luften den tar in med den som den skickar ut.
Precis jämte groventren ligger tvättstugan och de är nu jag är rädd för den fuktiga luften som blir när man hänger tvätt.
I tvättstugan sitter de en ventil som är kopplad till fläktsystemet men räcker detta??

Mycket tacksam för hjälp å tips på vad man ska installera för extra ventil, var och hur.
 
Det du beskriver låter som en FTX ventilation.
Om den är korrekt justerad så är tanken att den fuktiga luften ska sugas ut genom ventilen från tvättstugan.
Kan även vara bra om du läser på "fläkten" i garderoben vad den heter så finns det säkert många som kan mycket här.
När man nyprojekterar så sätter man frånluft i groventreer och det har att göra med sura ytterplagg osv man tar in. Brukar även vara kallare där dvs högre relativ fuktighet.
Hade jag varit du så hade jag kopplat in frånluft även till groventreen sen tillkallat någon som justerade in ditt system (låter som det ändå är dags)
Angående vad du ska ha för ventil så är det en frånluftsventil, ta reda på var befintliga kanalsystemet går och sätt den där den är enklast att montera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.