Har ett fristående garage som är ganska fuktigt och jag skulle vilja ha en fläkt som blåser in friskluft då och då, typ fuktstyrd eller nåt (lär stå på för jämnan).

Garaget är skapligt gammalt och jag har inte kollat på dränering och sånt ännu då jag inte ägt huset så länge än.

Nån som har några käcka lösningar på bra fläktar man kan sätta in?
 
PAX-fläktarna (i alla fall 230/231) har en liten kontakt internt som man kan bygla och och få 15 minuter gång var 12:te timme.
 
Ett annat alternativ är att införskaffa en avfuktare.
 
Vill ha en lösning som inte är riktigt så dyr som en avfuktare, så nån sorts fläktar är det jag har tänkt mest på...
 
T
Det är inte säkert att du får ner fuktigheten. Om du suger in in varm och fuktig somarluft i ett kallt garage blir det fuktutslag på garageväggarnas insida, värst blir det i garage där någon av väggarna ligger mot mark utanför samt garagegolvet.

Nu medans det fortfarande är varmt ute kan du fixa en billig termometer med fuktmätning och jämför värde vid normalanvändning, öppna sen dörrarna och vädra ut under c:a 1 tim, stäng dörrarna helt och vänta 1 tim och mät sen fuktigheten igen.
Får du då högre värde vid mätningen efter vädringen betyder detta att du då får högre fuktvärde med mekanisk ventilering, och då är en luftavfuktare bästa motåtgärd.

Ev kan du halvfuska genom att sätta in en kanalfläkt som trycker in frisk luft vilket då orsakar övertryck i garaget så att fukten pressas utåt i väggarna. Har du en fläkt som suger ut luften i garaget gör du ett undertryck i garaget och då drar du in fukten genom väggarna.

Om du nu ska meka ventilation kan du ju passa på och göra en ventilöppning för avgasslang, så du har chansen att köra motor inne i garaget vintertid med kopplad slang för att undvika koloxid-förgiftning, tänk på att detta utblås ska vara så lång bort som möjligt från frisk-lufts intaget till garaget.
 
Tackar för tipsen TN.

Det jag tänkt på är en fläkt som trycker in luft. Sen får jag väl kanske se över dräneringen till våren kanske då det är halvt nergrävt. Men det ser inte ut att vara nåt fel, syns inget på insidan...

Men men, det är ett senare problem. Första ska man ju renovera klart så man kan flytta in i huset...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.