Hej,

Håller på gå igenom garaget, har haft problem med ventilationen då fönsten har varit fuktiga under vinter halvåret och skulle vilja få en rät sida på problemt. Sitter en tillufts ventil i närheten av garage porten och en frånluft som går in till ett kallförråd. Tror inte det har funkat så bra. Vill där med ändra till att ha en ventil som sitter direkt ut istället. Se mina illustrationer. Vill även sätta en byggfläkt enligt 1 alt 2. Skall i hörnet där frånluften sitta ha ett antal bänkskåp för verktyg mm mm. Hur skulle ni placerat dessa nu när jag har chansen att göra detta riktigt? Hur skall jag rikta byggfläkten som sitter uppe i hörnet vill inte ha den på golvet så den inte stör. Kom med tips och info om jag tänker rätt. Har ett annat element under första fönstret det 3:e blir det skåp under fram till hörnet. samt verktyg mm på väggen.
 
  • Garage layout.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohnJohn81
  • Laddar…
Kör du in en bil full med snö blir det tufft att ventilera bort fukten.
 
Noseone skrev:
Kör du in en bil full med snö blir det tufft att ventilera bort fukten.
Det vet jag! Kör knappast in en bil full med snö! Inte direkt ett svar som jag vill ha. Jag snackar allmän ventilation som fungerar även om bilen har lite snö eller är fuktig.
 
Sätt en fuktstyrd fläkt så får du ju hjälp med att ventilera när det behövs som mest..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har funderat i dem tankarna. Men är det riktigt att ha från luften in i kall förrådet?
 
Tomture61
Om du ventilerar fuktig luft till kallförådet som innehåller vad ! Kartonger ,cycklar ?
Hur tätt är kallförådet ? Kan ju bli ett visst motstånd för fläkten.
 
Tänkte att nuvarande ventilation inte fungerade pga detta. Vill därför ta upp ett nytt hål. Ev. sätta in en fuktstyrdfläkt. Se illustration.
 
Nej, det är inte bra att skjuta in den fuktiga luften i ett kallt utrymme.
Byt plats på tilluft och frånluft samt placera frånluften högre.
Sen måste du sätta en ventil utifrån in till förådet också(på höger sida), om det inte är tillräckligt med springor luften kan leta sig in genom.
 
sblixten skrev:
Nej, det är inte bra att skjuta in den fuktiga luften i ett kallt utrymme.
Byt plats på tilluft och frånluft samt placera frånluften högre.
Sen måste du sätta en ventil utifrån in till förådet också(på höger sida), om det inte är tillräckligt med springor luften kan leta sig in genom.
Så frånluften borde vara vid garageporten? Från luften är ju högre satt förmodar för att värmen stiger och den blir då automatiskt från luft. Du får gärna rita ihop nått.😄 tror förrådet är ganska öppet vid varje takfot. Kollar när jag kommer hem. Så det hjälper mig inget att sätt en ny där jag ritat in då??
 
Är det säkert att det är tilluftsventilen som är lågt placerad? Jag tror det är tvärt om. I garage och liknande brukar man ha lågt placerade frånluftsventiler just för att få bort "tunga" gaser och dylikt. Detta är en viktig detalj när tex bensindrivna fordon är inomhus.
 
Jo, du kan göra som du tänkt och rikta byggfläkten till vänster om tilluften.
Det du missar då är ventillation av förrådet.
Sen måste du, som många varit inne på, säkerställa att tilluft/frånluft fungerar som det är tänkt, t.ex. med mekanisk frånluft/fuktstyrd fläkt.
 
  • Gilla
Sebastian Freij
  • Laddar…
sune73 skrev:
Är det säkert att det är tilluftsventilen som är lågt placerad? Jag tror det är tvärt om. I garage och liknande brukar man ha lågt placerade frånluftsventiler just för att få bort "tunga" gaser och dylikt. Detta är en viktig detalj när tex bensindrivna fordon är inomhus.
Ja..vet och vet. Det är nog som du säger. Alltså det är ju ingen skillnad på donen vad som är till luft å från luft. Bara antog det. Har dock suttit ett element i närheten av den som är lågt placerad. Blir mer å mer snurrig på placering. Låter konstigt att ta tilluft från ett kall förråd eller Isf??
 
sblixten skrev:
Jo, du kan göra som du tänkt och rikta byggfläkten till vänster om tilluften.
Det du missar då är ventillation av förrådet.
Sen måste du, som många varit inne på, säkerställa att tilluft/frånluft fungerar som det är tänkt, t.ex. med mekanisk frånluft/fuktstyrd fläkt.
Hm. Var placering av byggfläkt? Kanske bättre ha den på golvet där den jag tror är till luft och blåsa under bilen mot från luften uppe på väggen. Om den får plats, skall kolla.
 
Men sluta krångla till saker som om det vore ett kärnkraftverk ni höll på att konstruera.
I garage har man självdrag då det inte finns någon som helst anledning att lägga pengar på något annat såvida man inte har av den varan så man kan elda med dem för då är det bara köra på.

Man sätter en tallriksventil/valfri mussäker ventil lågt vid garagedörren och ytterligare en tallriksventil högt i andra änden av lokalen som leder ut i det fria. Där har man skapat en form av självdrag.

Sen gör man likadant i förrådet. Med andra ord man blandar inte ihop dom två utan låter dem ha var sitt " system".
Om du känner att det blir kallt i garaget slå på valfri värmefläkt som du stänger av när du upplever behaglig temperatur.
Om du känner att fukten tar överhand eller att det rinner från fönstren så startar du din avfuktare och kör tills fukten är borta alternativt öppnar dörren/garageporten då normalt RH utomhus vintertid ligger på ca 20-30Rh vilket funkar som en avfuktare.
Frågor på detta? :D ;)
 
  • Gilla
Bear81 och 5 till
  • Laddar…
Tack, tydligt! Precis som jag tänkt enligt illustrationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.