J
Hallå,

I badrummet sitter en ventilationskanal som går upp på den inredda och uppvärmda övervåningen och ut till atmosfären via taket. Där finns inget fläkt installerad. Jag vill ha en installation som ventilerar ut fukten i badrummet och ser till att den kommer ut på utsidan av huset. Min tanke är att sätta in en kanalfläkt på ventilationsröret när det passerar kattvinden, där finns plats för en smidig installation och ljudet stör inte. Mätgivare och reglerenheten tänkte jag placera i badrummet.

Mina två frågor till er här på forumet är:

Hur kan jag vara säker på att fukten inte kondenserar på väg ut genom röret (det ser ut att vara synnerligen välisolerade eternitrör)?

Finns det något på marknaden att köpa som skulle kunna passa här? Jag vill ha givaren för fuktmätningen placerad i badrummet.
 
För att vara 100 % säker så kan du klistra på samma sorts isolering som används till kylsystem (svart isolering, tror det heter nere? ).
Du monterar då detta i de kalla utrymme där det är risk för kondens. Det är noga att klistra så att ingen kall luft når ventilationen.
 
Armaflex tror jag du menar.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Ja, exakt, armaflex är det. Ser att det blev helt felstavat i förra inlägget men skulle skriva neoprene :(
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.