Excel
Hej

Jag är ägare till ett hus souterränghus byggt 1978

Nedervåning har uppreglade golv (bifogar skiss)

Vi har något förhöjda radonvärden på nedre plan samt en förhöjd fuktkvot vid köp. Jag har nyligen dränerat om huset. I ett förråd är på nedre plan finns en svag unken lukt, dock inte mögel då jag i samband med en vattenskada sågade upp golvet för att kontrollera detta. OKAB konstaterade samma sak.

Frågan lyder: Huset har frånluft och jag funderar på att dra ned ett ventilationsrör i bjälklaget och ventilera bjälklaget med hjälp av undertryck. Det finns en luftspalt i bjälklaget som möjliggör detta.

Det jag är lite rädd för är att suga ned varm luft som kondenseras i bjälklaget som i sin tur förorsakar mögel. En lösning skulle kunna vara att man reglerar mängden luft som ventilerar bjälklaget samt monterar trådlös hygrometer som hela tiden mäter RF, både i bjälklaget och i ventilerade röret.

Någon som har erfarenheter eller idéer kring detta?

Grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina föräldrars hus byggt 76 har en sådan lösning som installerades när orginalgolvet revs ut pga problem sent 80-tal. Golvet är fortfarande uppreglat och det är en luftspalt bakom golvlisterna. Funkar bra där, ingen dålig lukt vad jag märkt.
 
Excel
Då har jag provisoriskt monterat ventilationsrör samt monterat sensor som mäter temp och RF i bjälklag och i ventilationsrör.

Återstår att ser om värden förändras veckan som kommer.

Namnlös11.jpg
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.

Funderar på att göra samma sak med mitt hus (1 plan med platta på mark, golvbjälklag och isolering ovanför platta).
Vad kan riskerna tänkas vara. Min isolering ligger dikt an mot plattan, men det finns utrymme ovanför isoleringen för luftcirkulation.

Tänkte köra samma konstruktion ner med rör och på med fläkt som suger luft under golv med luftspalter vid golvlister.

Hur kom du fram till att det skulle vara riskfritt?

\\Mattias
 
Excel
mattepojkaa skrev:
Hej.

Funderar på att göra samma sak med mitt hus (1 plan med platta på mark, golvbjälklag och isolering ovanför platta).
Vad kan riskerna tänkas vara. Min isolering ligger dikt an mot plattan, men det finns utrymme ovanför isoleringen för luftcirkulation.

Tänkte köra samma konstruktion ner med rör och på med fläkt som suger luft under golv med luftspalter vid golvlister.

Hur kom du fram till att det skulle vara riskfritt?

\\Mattias
Jag vet inte om det är riskfritt men om jag har installerat fuktmätare i huset så kan jag räkna fram när det är dags att stänga av ventilationen från bjälklaget. Rimligsvis bör detta infinna sig under Juli/augusti.
 
Excel
Funktionen verkar fungera riktigt bra

Jag flyttade sensorn i bjälklaget och så den står nära grundmuren.

Fukthalten vid 3 cm från grundmur har sjunkit från 79% RF till 73% RF

Fukthalten i ventilationsröret (inloppet i bjälklaget) har sjunkigt från 60% RF till 57% RF.
 
Excel
Senaste rapporten visar 66% RF vid grundmur och 58% RF i ventilationsrör.

Sammantaget verkar detta funka riktigt bra jag kan rekommendera andra att prova denna lösning. Personligen tycker jag att det är ett mycket bättre klimat på nedre plan, speciellt i de utrymmen som saknar ventilation.(y)
Och detta genomfördes med små medel och låg investering.
 
M
Det är inte relativ luftfuktighet du ska mäta utan absolut fuktighet för att veta när fläkten ska vara på och när den ska vara av.

Absolut fuktighet mäter hur många gram vatten det finns per kubikmeter luft. Det är det som är intressant om man inte vill riskera att höja fuktkvoten i ett utrymme.

Samma metod som används för att torka vindar, tex med trygghetsvakten.
 
Excel
miksil skrev:
Det är inte relativ luftfuktighet du ska mäta utan absolut fuktighet för att veta när fläkten ska vara på och när den ska vara av.

Absolut fuktighet mäter hur många gram vatten det finns per kubikmeter luft. Det är det som är intressant om man inte vill riskera att höja fuktkvoten i ett utrymme.

Samma metod som används för att torka vindar, tex med trygghetsvakten.
Jag har inte hittat en mätare som mäter absolut luftfuktighet, men om jag inte är helt fel ute går detta att räkna fram givet att jag känner till temperaturen.

Men om jag ligger under RF 75% bör jag väl vara ganska lugn. Jag har ju motsvarande mätare som mäter RF% i huset.

Ponera att jag har 44%RF i huset vid 21.2C. Jag har konstant 17C vid grundmuren. Skillnaden är 4 grader vilket ger ca 22% ökad RF%. Annat lika motsvarar 44%RF i huset 53%RF vid grundmuren. Då värdet är 66% vid grundmur nu är det positivt att ventilera. 66%-53%=13%

Framåt sommaren räknar jag med att stänga ned ventilationen helt.

Eller tänker jag fel?
 

Bästa svaret

M
Ja du kan räkna ut det.
http://www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html?lang=en
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/berakningar.asp

Har du 21,2 inne nu och 44% RF, kyler du den luften till 17.0 grader så hamnar du på 56%. Så ja du tänker rätt.

Men som sagt, glöm bara inte bort att hålla koll till sommaren då luften är betydligt fuktigare.

Har du långtråkigt kan du med hjälp av en liten Raspberry pi eller liknande sätta upp ett system för att få ut trevliga grafer som räknar ut alla dessa värden åt dig.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
miksil skrev:
Ja du kan räkna ut det.
[länk]
[länk]

Har du 21,2 inne nu och 44% RF, kyler du den luften till 17.0 grader så hamnar du på 56%. Så ja du tänker rätt.

Men som sagt, glöm bara inte bort att hålla koll till sommaren då luften är betydligt fuktigare.

Har du långtråkigt kan du med hjälp av en liten Raspberry pi eller liknande sätta upp ett system för att få ut trevliga grafer som räknar ut alla dessa värden åt dig.
Stort tack för länkarna (y), ska kolla på Raspberry pi och grafer, det är något som jag tänkt på, jag ser nu endast ögonblicksbilder. Jag tänkte också i början sätta upp elektroniskt styrt spjäll som öppnar resp. stänger utifrån uppsatta kriterier. Det blev tyvärr för dyrt och jag kände att jag behövde en billigare och enklare lösning på kort sikt.
 
M
Excel skrev:
Jag tänkte också i början sätta upp elektroniskt styrt spjäll som öppnar resp. stänger utifrån uppsatta kriterier. Det blev tyvärr för dyrt och jag kände att jag behövde en billigare och enklare lösning på kort sikt.
Spånar lite nu, då jag aldrig själv har hållit på med spjällmotorer och ventilation.

Men ett spjäll som är fjäderbelastat så att det antingen är stängt eller öppet när det är strömlöst tex en sån här:
http://www.blocket.se/stockholm/Spjallmotor_56441175.htm?ca=11&w=3

sen kör du med en fjärrströmbrytare
https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-3500w-ip44-nexa-lgdr3500-p-91.html

Av bilden din att döma så har du redan en tellstick, som då kan bryta strömmen till fjärrströmbrytaren och på så sätt stänga spjället, beroende på när det är gynnsamt att ha det öppet eller stängt.

Som sagt, spånar friskt och ngn annan kanske kan komma med mer inputs.
 
Excel
miksil skrev:
Spånar lite nu, då jag aldrig själv har hållit på med spjällmotorer och ventilation.

Men ett spjäll som är fjäderbelastat så att det antingen är stängt eller öppet när det är strömlöst tex en sån här:
[länk]

sen kör du med en fjärrströmbrytare
[länk]

Av bilden din att döma så har du redan en tellstick, som då kan bryta strömmen till fjärrströmbrytaren och på så sätt stänga spjället, beroende på när det är gynnsamt att ha det öppet eller stängt.

Som sagt, spånar friskt och ngn annan kanske kan komma med mer inputs.
Jag har kört med ventilen öppen och RF% är nu ned i 63% vid grundmur och 49% i ventilationsrör.
Är mycket nöjd och denna lösning har helt klart fungerat över förväntan.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Excel
RF vid grundmur är nere i 56-57% vid grundmur och 45% i ventilationsrör och det verkar plana ut här.
Det knarrar lite i golvet men det är inget som stör.

Radonmätning utförd, ska bli spännande och se dessa värden.
 
Excel
Radonrapporten visade att radonvärdet sjunkit från 90 Bq/m3 till 30 Bq/m3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.