G
Hallå! Idag har jag ventilation i badrummet ut från väggen via an pax fläkt. Problemet är att det där ute nu är ett uterum varpå det faller ut mycket fukt i uterummet under vintern. Jag tänker att jag likaväl kan dra en liten kort kanal via taket i badrummet ut genom en av takhuvarna.
I den närmaste takhuven går ventilationen från spisfläkten och det finns över utrymme till höger om det röret. Vad jag förstår så var det badrumsventilation via rör den vägen, varför dom tagit bort den och kört ut via yttervägg vet jag inte. Men uterummet har tillkommit efter den installationen. Och då jag vill köra en konstant grundventilation från mina paxfläktar så ställer det till det i badrummet då det som sagt blir mycket fukt i uterummet.

Min fråga är om det bara är att dra en ny kanal ut via takhuven där det finns plats? Takhuven är placerade nästan bredvid badrummet så vi pratar om en oerhört kort kanaldragning. Man får så klart isolera röret då det är varm luft som ventileras ut men jag funderar hur det blir uppe i huven om jag släpper ut varm fuktig luft där? Kommer det inte falla ut i dagg rätt rejält i taket på huven och sen droppa ner? Hur löser man detta på riktigt sätt?
Det blir ju så klart varm fuktig luft från en spisfläkt också men den är ju inte igång 24/7 vilket jag tänker mina paxfläktar ska var så att jag får en bra luftomsättning i huset.

På bilden syns den lediga plats bredvid kökskanalen. Och så är det taket på huven man ser längst upp så att säga.
På andra bilden syns var mitten av badrummet är, i änden av måttbandet. Och till vänster syns då köksröret gå upp till huven.

Uppskattar all hjälp!
Tack!
 
  • Bild på en isolerad ventilationskanal i en inklädnad med plats för en ytterligare kanal bredvid, och taket på en takhuv syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutrymme med belyst område, synligt takrör och måttband som sträcker sig genom bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Killgissning ;) att det inte är några problem, att du skulle få ner det i köket verkar långsökt. Du har väl backspjäll där?

Jag har tak på min takhuv för badrumsventilation och har inte upplevt några problem. Förvisso är badrumsventilationen själv i den huven.
 
G
tttomten TomasJor skrev:
Killgissning ;) att det inte är några problem, att du skulle få ner det i köket verkar långsökt. Du har väl backspjäll där?

Jag har tak på min takhuv för badrumsventilation och har inte upplevt några problem. Förvisso är badrumsventilationen själv i den huven.
Ok nej att det går ner i köket tror jag inte, där är det ju stängt ju! Finns ju inget sug där som skulle dra ner det. Är då mer orolig för fukten? Har du din fläkt igång konstant?
 
G MrGlad8 skrev:
Ok nej att det går ner i köket tror jag inte, där är det ju stängt ju! Finns ju inget sug där som skulle dra ner det. Är då mer orolig för fukten? Har du din fläkt igång konstant?
Fuktstyrd och timer på ljus, går väl typ 8 timmar/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.