Hej.

(flyttade denna tråd från Husreferenser)

Vill bara dela min erfarenhet och ställa några frågor. Vi och grannen över gatan äger varsit Älvsbyhus (Höner). Vi har även bekanta med exakt samma hustyp och grannens syster likaså.

Som en varning kan jag berätta att grannens syster fick en otrevlig överraskning i lördags natt. Då lossade nämligen farstukvisten från huset p.g.a. snötrycket från taket. Jag har sett bilder på det inträffade och det är ingen rolig syn. Se till att skotta på taket ovanför farstukvisten ni som har detta!

Jag såg givetvis själv till att skotta loss snön som låg mot farstukvisten för att slippa detta. Då upptäckte jag en annan tråkighet, nämligen att både utluftsventilerna var sneda. Vi har en som kommer från värmepumpen och en från köksfläkten.

Snön på taket har tryckt på dessa "skorstenar" och böjt dem nedåt. Plåten som sitter fast i taket har böjts. Detta problem har ALLA vi känner som äger denna hustyp. Hos våra bekanta fick dom t.o.m. läckage in genom köksfläkten vilket gjorde dem uppmärksamma om problemet.

Under denna snörika vinter har man gång på gång hört om folk som har problem. Jag trodde dock i min enfald att med ett hus som har rejält lut på taket och tillverkas i norrland inte skulle ha några problem med lite extra snö.

Så till frågorna. Vad tycker ni att man skall göra? Ska man bara kontakta försäkringsbolaget eller är detta något man kan anklaga hustillverkaren för felaktig konstruktion? Huset är 5år, så frågan är hur länge man kan åberoppa något sådant...

tacksam för all hjälp.
 
Hej Dreamboy!
Troligen så får du själv stå för kostnaden av att laga takhuvarna. :)
 
Jo vi (grannen och jag) antog att det skulle bli så. Känns dock som Älvsbyhus missat något när det är så många hus som har detta problem...
 
Var glad att taket inte rasat:)
..men se upp om du har vattenläcka.

vet dock inte om försäkringsbolaget täcker skadan. Det gör dom nog under vissa förutsättningar. men....
 
Redigerat:
Läste det finstilta i ett försäkringserbjudande från skandiabanken (men det gäller säker alla försäkringsbolag). Under rubriken snötryck stod det ungefär så här (förenklat):

Försäkringen täcker skador som uppstår p.g.a. snötryck under förutsättning att den försäkrade skottat bort snön på taket om det blivit för mycket.

Hehe, verkar aningen svårt att få ut något med det undantaget :)
 
Nu ska ni höra. Grannen pratade med sin syster (hon som hade en farstukvist som brakat loss), och Älvsbyhus kommer och fixar detta OCH de ventiler som är trasiga på taket. De sa även att de skulle fixa ventilerna på alla hus som har problem...

Jag väntar på besked från grannen som skulle nämna att de har två hus på denna gata med skadade ventiler så får vi se vad som händer... spännande.

Något att drömma om i natt!

/ dreamie
 
Heja Donald! Det är en rejäl karl det!:)
 
Haha, ja hans TV-utlåtanden kan man inget annat än skratta åt (trots att man bor i ett av hans hus).
 
Har nu pratat med Älvsbyhus och de kommer och fixar ventilerna, det var inga som helst problem. Kanske har de mjuknat lite p.g.a. av allt bråk och svartlistningen?
 
Kan ju nämna det att vi senaste veckorna bytt flertal huvar på tak på de mest varierande tak.
En gemensam nämnare har varit att ingen av dom har skottat taket.
Så det är nog inte bara Älvsbyhus som detta innefattar. :)
 
Nä så kanske det är. Sen kan man ju fråga sig hur ett hus från Norrland och med det lutet på taket skall kunna ha problem med detta. Vill nog nästan påstå att det är ett konstruktionsfel. Finns det överhuvudtaget instruktioner om att man skall upp och skotta taket? Det är ju inte lika lätt att skotta som ett plant tak direkt...

Sedan är det ju så att Älvsbyhus knappast har ryktet om sig att vara tillmötesgående efter diverse dokumentärer och uttalanden i press, så det här kanske är en liten flirt med kunderna för att förbättra sitt rykte.

Jag är i.a.f. glatt överraskad, även om det än så länge inte bytts någon huv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.