Vi håller på att bygga bastu i källaren enligt konstens alla regler. Men - det blir omöjligt för oss att sätta en ventil diagonalt mot ventilen under aggregatet. Men en ventil på väggen bredvid måste väl vara bättre än ingen? Eller kan man sätta ventilen in mot rummet och inte ut genom ytterväggen?

Sedan undrar jag om man kan ha ett kombiaggregat typ Tylös Combi sense. Drömde om ångbastu i planeringsstadiet men min käre sambo sa blankt nej, för det skulle bli för mycket fukt då det är i källare. Men - vi har ju satt stålreglar, osb och gipsskiva och gipssocklar. Kakel utanför bastun. i bastun klinker och träväggar/tak. Borde det inte gå bra med ett kombiaggregat i alla fall? Hur tänker ni? 😁/Maria
 
Obs ingen ventil i yttervägg. Både till-luft under aggregatet och från-luft högt upp diagonalt ska mynna i samma rum.
Jag håller på och bygger bastu just nu. Har precis monterat ett tylö combi sense.
 
  • Gilla
slo0308
  • Laddar…
Jag gjorde takhöjd ca 190. Källaren har där takhöjd ca 215. I det utrymmet mellan taken så drog jag ett 125 spiro för frånluften i bastun. På det sättet kunde jag helt fritt välja var från-luftsventilen placerades i bastutaket samt att låta den fuktiga avluften mynna ut i duschutrymmet bredvid bastun. Aggregatets till-luft sitter på samma vägg mot duschen. I duschen har jag sedan ventilation frånluft ut (mekanisk FTX). Bastun är byggd enl finsk metod. Panel, luftspalt, bastufolie, isolering, väggskiva, kakel i rum utanför. Då det är fuktspärr även på utsidan mot duschen har jag gjort väggarna ventilerade mellan fuktspärrskikten. Resultaten hoppas jag blir att fukten tas om hand helt och hållet utan att spridas till fel omgivning. Har en del kvar med duschen, så det blir inget premiärbad förrän till jul.
Jag tror säkert ni kan ha ett combi också (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.