Jag har idag ett garage med lågt placerad ventil i ena änden/kortsidan av garaget och en högt placerad i andra.

1. Blir det ett luftflöde per automatik eller måste man sätta in någon form av fläkt eller liknande i ventilerna?

2. Om jag bygger en mellanvägg som separerar utrymmet i två (med ventilerna i varsitt utrymme), bör jag då göra ett hål och sätta en ventil även i mellanväggen?

Ventilerna ser ut som på bilden nedan:
IMG_0649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett litet flöde får du nog men relativt ojämnt beroende på temperaturen inne och ute.
En ventil i mellanväggen är nödvändig om du ska få något flöde.
Om du behöver fläkt beror helt på vad du har för verksamhet i garaget.
 
En frånluftfläkt typ pax har ju flera fördelar. Om du t.ex lackar någon detalj i garaget så kan du köra fläkten för att få ur ångorna, samma sak om du startar en gräsklippare efter vintern som hostar och spyr rök i garaget så kan det vara trevligt att ventilera lite bättre än med självdrag. Med en modern fläkt kan du ju oxå reglera hur mycket ventilation du vill ha, alternativt inte vill ha.
 
Det ska bli biorum, så inga konstiga lukter eller fukt från bil/gräsklippare m.m. som ska bort. Kommer var ett element som förhoppningsvis kan värma upp de dagar biorummet ska användas, oavsett när på året.

Räcker det med självdrag då tro?
 
O
Biorum? Känns som det lätt kan bli varmt å kvavt... Jag skulle nog fundera mera på fläkt för att få lite cirkulation.
Tanken är att man ska sitta instängd ett par timmar...
 
Hur tjock isolering finns i tak & väggar ? Om det håller ute värmen på sommaren och behåller värmen på vintern/hösten så lär det funka med två vanliga väggventiler. Annars får du sätta in en Pax-fläkt.
 
95 i vägg och 195 i tak. Ska man börja utan fläkt och se hur det blir eller bara ta och installera en direkt?
 
O
Jag tror på fläkten för att få en cirkulation på luften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.