Kommer i dagarna få en LLVP installerad i garaget, i dagsläget direktverkande el så ingen kul uppvärming där direkt. Garaget har självdrag som ventilation, ca 75m² stort uppdelat på två rum och en bilplats. Om det spelar någon roll.
Isolerat med ångspärr och stenull, uppbyggt med siporex, tegelfasad.
Hur som helst, hur gör jag med ventilerna när vi underhållsvärme garaget i vinter? Helt förslutna? Något öppna? Helt öppna?
Har inte en jäkla aning, aldrig haft en värmepump förr, vad säger ni med erfarenhet? Hur tätt ska det vara för att inte bli ruinerade av underhållsvärme men samtidigt undvika mögel?
Isolerat med ångspärr och stenull, uppbyggt med siporex, tegelfasad.
Hur som helst, hur gör jag med ventilerna när vi underhållsvärme garaget i vinter? Helt förslutna? Något öppna? Helt öppna?
Har inte en jäkla aning, aldrig haft en värmepump förr, vad säger ni med erfarenhet? Hur tätt ska det vara för att inte bli ruinerade av underhållsvärme men samtidigt undvika mögel?
Ventilationen ändras inte jämfört med hur du har haft det tidigare. En luftvärmepump påverkar inte mängden fukt eller ventilation. Eller ja, höjs temperaturen sjunker den relativa fukhalten. Hur du löser fukt beror på andra faktorer så som om rummen används till boyta, om en bil körs in och ut dagligen etc.
Skaffa en hygrometer https://www.clasohlson.com/se/Hygrometer-termometer-Cotech/p/36-6779 och håll koll enligt:
Skaffa en hygrometer https://www.clasohlson.com/se/Hygrometer-termometer-Cotech/p/36-6779 och håll koll enligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ställer vi ut en avfuktare där för att hantera luftfuktigheten, bilen används sällan så det är uddafall som det kommer tillföras någon nämnvärd mängd vatten. Bortsett från den luft som kan komma in via ventiler.
Hur bör dessa vara ställda för att inte 'elda för kråkorna' om man ponerar att vi inte kommer att tillföra någon direkt fukt i utrymmet?
Det är en långsmal del för bilen, och intill det två rum varav det ena cykelförråd och det andra grovförvaring. Inget avancerat eller att man är där några längre stunder.
EDIT: Vad jag tänker är alltså att efterhand som utrymmet blir varmare än ute, kommer den varma luften lättare söka sig ut genom frånluftsventilerna och då dra in kall uteluft via tilluftsventiler a i garageporten. Det är denna värmeförlust jag har i åtanke, men kanske är den marginell?
Hur bör dessa vara ställda för att inte 'elda för kråkorna' om man ponerar att vi inte kommer att tillföra någon direkt fukt i utrymmet?
Det är en långsmal del för bilen, och intill det två rum varav det ena cykelförråd och det andra grovförvaring. Inget avancerat eller att man är där några längre stunder.
EDIT: Vad jag tänker är alltså att efterhand som utrymmet blir varmare än ute, kommer den varma luften lättare söka sig ut genom frånluftsventilerna och då dra in kall uteluft via tilluftsventiler a i garageporten. Det är denna värmeförlust jag har i åtanke, men kanske är den marginell?
Redigerat:
Precis, på vinterhalvåret när det är kallt ute och varmt inne ökar automatiskt självdragsventilationen. Det innebär oftast att man kan minska ner ventilernas öppningar på vintern och öppna dem mer på sommaren.
Vill du så kan du stänga helt och hållet samt sätta in en avfuktare. Annars är det troligt att du inte ens behöver en avfuktare utan kan vädra genom att ställa upp ventilerna i fall den relativa fuktigheten går över säg 65 %. Det lär den inte göra särskilt ofta.namnbyte skrev:Då ställer vi ut en avfuktare där för att hantera luftfuktigheten, bilen används sällan så det är uddafall som det kommer tillföras någon nämnvärd mängd vatten. Bortsett från den luft som kan komma in via ventiler.
Hur bör dessa vara ställda för att inte 'elda för kråkorna' om man ponerar att vi inte kommer att tillföra någon direkt fukt i utrymmet?
Det är en långsmal del för bilen, och intill det två rum varav det ena cykelförråd och det andra grovförvaring. Inget avancerat eller att man är där några längre stunder.
EDIT: Vad jag tänker är alltså att efterhand som utrymmet blir varmare än ute, kommer den varma luften lättare söka sig ut genom frånluftsventilerna och då dra in kall uteluft via tilluftsventiler a i garageporten. Det är denna värmeförlust jag har i åtanke, men kanske är den marginell?