Hej!

jag har ett ventilationssystem (från-tilluft) av äldre modell med ca 60% värmeåtervinning.

Mitt hus är 2*112 kvadrat - uppvärmt med vattenburen el.

Nån som har en uppfattning hur mycket energi per år som går åt till ventilationssystemet?? Förra ägarna (iofs med 3 barn - vi har en bebis) hade en total förbrukning på ca 35000 kwh.

Min uppskattning är att av detta är hushållsel ca 8000 kwh

Men hur fördelar sig återstående 27 000 kwh mellan eluppvärmningen och fläktsystemet. Nån som har en uppskattning mellan tumme och pekfinger??

 
Beror på luftflödet och var i landet du bor.

Gissar mellan 1500 och 3000 kWh.

/Patrik
 
Har letat lite.

Om jag utgår från vad som står på ventilationsbutiken.se "Ventilationen förbrukar ca 30% av värmeenergin i ett normalisolerat, normventilerat bostadshus utan återvinning."

Detta innebär följande om jag utgår från följande antaganden. Årsförbrukning 35000kwh, hushållsel ca 8000 kwh. 30% av de 27000 återstående kwh blir = 8100. Mitt ventilationssystem från 79 uppges ha 60% värmeåtervinning. Dvs förlusten blir 0,4*8100= 3240 kwh.

Med ett nytt ventilationssystem för ca 20000 (REC TEMOVEX 400) med en verkningsgrad på 82% blir förlusten bara=0,18*8100= 1458 kwh. Dvs en besparing på 1782 kwh jämfört med mitt nuvarande system.

Om vi antar att elpriset stiger något från dagens ca 1kr till om 10 år ca 1,50 kr per Kwh så får vi en medelkostnad på 1,25 kr/kwh

Detta innebär att återbetalningstiden på detta ventilationssystem blir 20000/(1782*1,25)= 9 år.

Frågan är väl bara om detta är en bra återbetalningstid??
 
Temovex är bra aggregat och bevisat energisnåla.
Om ditt befintliga aggregat är gammalt och slitet kan du fundera på att byta men jag tror att du bör räkna med en lite högre kostnad för installationen och en längre payofftid.
Är ditt befintliga aggregat i gott skick så skall du nog rikta in dig på dom 24 000 kWh som inte är ventilation eller hushållsel det finns nog andra mer kostnadseffektiva åtgärdet du kan göra.

Hur är huset isolerat och vad har du för uppvärmningsystem idag?

/Patrik
 
Självklart har du rätt i att det är de 24000 Kw jag ska koncentrera mig på. Men att göra en sådan förändring kostar rätt mycket och jag känner att jag vill göra nått nu och sedan koncentrera mig på det stora.

kanska ska börja med att tilläggsisolera vinden
 
mycket klokt.... den enda energin som är billig är den som inte använts ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.