Tacksam för snabbt svar. Imorn kan jag konsultera en vent-expert men jag vill gärna ta dagens timmar i anspråk då snickarna förhoppningsvis skall köra på med glespanel imorgon.

Till Frågan

Jag har precis satt första pipan i min ventilation (frånluft i FTX-system).

Hålet är satt mitt i livet på mina lättbalkar enl. rekommendation från tillverkaren av dessa.

Just som jag satt den första pipan kom jag på att denna nu är placerad mitt i isoleringen och inte på varma sidan som borde vara bättre. I själva verket kommer det bli 165mm lösull på utsidan (emot luftspalt-skivan) och 185mm innåt emot duk/glespanel. Total isolertjocklek blir 475mm.

Jag själv tänker att detta inte borde vara något problem, 165mm är fortfarande ganska mycket, och med kontinuerligt flöde i röret bör det hållas varmt nog att inte skapa några probelm.

Att göra om och göra rätt skulle innebära ganska mycket jobb, då jag sannolikt får skruvlimma plyfa för att förstärka takåsarna innan jag kan ta nya hål.

Kan jag köra på eller bör jag oroas för detta?

God Fortsättning, och tack på förhand! :)

Takstolar och ventilationrör under konstruktion, synliga OSB-skivor, inomhusbyggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha sökt lite ser jag att @FrittDrag_II verkar vara auktoritet på området, så jag kör en rövare och taggar dig i inlägget. :)
 
När man isolerar frånluft som hänger fritt på kallvind brukar man relommendera 120mm värmeisolering. Om jag killgissar lite så är nog densiteten på värmematta till ventilationsrör lite högre än lösull.
Så i detta fall med visst överslag så tror jag det kommer fungera fint. Du har så det räcker.

Du kan ju jämföra med alla de 80 talsvillor som har 30mm glasfiber rullat runt rören på kallvind så du får lite perspektiv på tillvaron.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ett svar i den riktning jag hoppades..

Även om jag är något litet på den kalla sidan av mitten av min isolering är det ju väldigt mycket mer tillskjutande värme runt mitt rör som minskar deltaT jämfört med ett rör på en kallvind..
 
D David_Berglund skrev:
Efter att ha sökt lite ser jag att @FrittDrag_II verkar vara auktoritet på området, så jag kör en rövare och taggar dig i inlägget. :)
Ser ut som att du redan fått bra svar.
Isolertillverkarna brukar skriva typ 120-160mm isolering på runda kanaler idag så dina 165mm lösull bör räcka på denna kanal.
Antar att du har flera frånluftskanaler så den lilla extra förlust du skulle kunna få på denna enda kanal kommer inte påverka hela systemet.
Lycka till med bygget :)
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja det känns så, när det blev vardag igen kunde jag få samma betryggande syn på saken från konstruktören som dimensionerat systemet åt mig.

Nu är allt klart förutom takdon till avluft som vi får dröja med till snön smält undan, och snickarna kör på för fullt med ångbroms och glespanel. ;)

Tack för support!

Renovering på loft med synliga takstolar, fönster, isolering och ventilation på en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion, takbjälkar, isolering, trästomme, fönster, byggarbetsplats, inomhus, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det väl tilluft, så spelar väl mindre roll.
Men lite risky att sätta böjbara ljuddämpare inbyggt som man inte kan komma åt.
Ska man rensa så kan man köra sönder dem om de aggerar böjar.
Sätt hellre riktiga som du gjort på andra stammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.