Jag ska sätta fläkt i badrum. Gör om toalett till duschrum. Innerväggen ska inte röras (hoppas jag). Jag hittar inga trådar där man tar upp vilka tätningar som behövs. Antar att jag måste ta upp ett större hål för att komma åt att täta ångspärren. Likaså måste väl röret tätas i bägge ändar. Oftast verkar det att man använder ett rör. Men då kommer man ju inte åt att täta båda ändar. Finns också skjutmodell, rör i rör, men då får man lite kallras då den inte är helt tät. Hur gör jag?
 
Om det är yttervägg ska du inte ha ångspärr om du har tätskikt, använd ångbroms och tejpa runt röret/genomföringen med dyyyr tejp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E ErnstP skrev:
Gör om toalett till duschrum. Innerväggen ska inte röras (hoppas jag).
Toaletter har normalt inte tätskikt i väggarna, men om det ska duschas på väggen är det nödvändigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är yttervägg ska du inte ha ångspärr om du har tätskikt, använd ångbroms och tejpa runt röret/genomföringen med dyyyr tejp.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är yttervägg ska du inte ha ångspärr om du har tätskikt, använd ångbroms och tejpa runt röret/genomföringen med dyyyr tejp.
Trodde ångspärr och ångbroms var samma sak!? Kan du förklara hur jag fixar med röret för att tejpa i båda ändar?
 
E ErnstP skrev:
Trodde ångspärr och ångbroms var samma sak!? Kan du förklara hur jag fixar med röret för att tejpa i båda ändar?
Finns instruktioner för det , annars tejpa fem insidan runt och upp på röret , runt hela röret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Toaletter har normalt inte tätskikt i väggarna, men om det ska duschas på väggen är det nödvändigt.
Självklart ska det upp tätskikt på väggarna. Problemet var ju hur komma åt att täta röret i båda ändar plus mot ångspärren.
 
E ErnstP skrev:
Självklart ska det upp tätskikt på väggarna. Problemet var ju hur komma åt att täta röret i båda ändar plus mot ångspärren.
Ångbroms…
 
BirgitS
E ErnstP skrev:
Självklart ska det upp tätskikt på väggarna. Problemet var ju hur komma åt att täta röret i båda ändar plus mot ångspärren.
Bra, det var lätt att missförstå när du skrev att du inte ville röra innerväggen.
Om det ska kaklas är det inte ovanligt att väggarna måste öppnas för att det behövs mer reglar.
E ErnstP skrev:
Trodde ångspärr och ångbroms var samma sak!?
Nej, en ångbroms släpper igenom ånga men långsamt. Man får inte ha två täta skikt i väggen, alltså inte tätskikt plus ångspärr utan det ska vara tätskikt plus ångbroms.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns instruktioner för det , annars tejpa fem insidan runt och upp på röret , runt hela röret.
Jo, tejpa vet jag hur man gör. Det var inte det som var problemet. Om jag förklarar så här. Du tejpar röret vid fläkten och sätter fast fläkten. På utsidan når ju röret jäms med panelen. Då når jag inte att tejpa fast röret i gallret. Då blir röret bara tejpat i ena änden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, det var lätt att missförstå när du skrev att du inte ville röra innerväggen.
Om det ska kaklas är det inte ovanligt att väggarna måste öppnas för att det behövs mer reglar.

Nej, en ångbroms släpper igenom ånga men långsamt. Man får inte ha två täta skikt i väggen, alltså inte tätskikt plus ångspärr utan det ska vara tätskikt plus ångbroms.
(Ska vara matta på väggarna). Hur görs/gjordes det från början? Sätts det ångbroms vid badrummen och ångskikt i övriga huset? Huset är byggt -80.
 
Men våtrumsmatta gäller ångbroms och vindskydd utvändigt.
 
E ErnstP skrev:
Jo, tejpa vet jag hur man gör. Det var inte det som var problemet. Om jag förklarar så här. Du tejpar röret vid fläkten och sätter fast fläkten. På utsidan når ju röret jäms med panelen. Då når jag inte att tejpa fast röret i gallret. Då blir röret bara tejpat i ena änden.
Tejpa mot ångbroms på insidan. Utsidan kvittar.
 
E ErnstP skrev:
(Ska vara matta på väggarna). Hur görs/gjordes det från början? Sätts det ångbroms vid badrummen och ångskikt i övriga huset? Huset är byggt -80.
Eftersom jag nu ska ha matta på väggen behöver jag då inte bry mig om att täta ångbromsen i ventilationsröret. Det har även tidigare varit plastmatta i rummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men våtrumsmatta gäller ångbroms och vindskydd utvändigt.
Jag ska göra om badrummet. Huset är från -80.
 
Kör då våtrumsmatta och skit i resten om du inte ska riva ner väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.