Hej
Bor i ett två-plans radhus på 140kvm. Det är sk. självdrag, men om det funkar överhuvud taget vet jag ej. Hur kollar man det? Trixet med att ett papper ska fastna under ventilen i badrummet har jag hört om. Om det inte gör det då?! Suget verkar vara likamed noll. Badrummet ligger på övervåningen. Har även upptäckt en ventil till ett av rummen på övervåningen som existerar på utsidan men inte på insidan. Den måste vi ta upp såklart. Köksfläkten funkar utmärkt! Finns även en ventil på nedre våningen i förrådet i anslutning till köket och en inne på toaletten (nb).

Uppvärmning är direktverkande el = dyrt. Vi installerade därför en luft/luft pump förra vintern och tanken är att vi endast ska köra pumpen. Riktigt kalla nätter får vi dock problem med kondens på insidan av vissa fönster. I sovrum på övervåningen och vardagsrum på nedervåningen. Värmen stiger helt klart inte upp som den ska eftersom det inte värmer på övervåningen från pumpen. Å andra sidan ligger sovrummen uppe och vi gillar svalt...

Mot denna bakgrund lite frågor

Hur kollar jag mitt ventilationssystem?
Måste jag ha element påslagna för att slippa kondensen? Viss info som jag tagit del av antyder detta, men ska man inte kunna klara sig på enbart pumpen om man är nöjd med innomhustemperaturen.
Någon slags pump att hjälpa luften upp och ut verkar ju behövas. Skulle ju kunna installeras ute på skorstenen från badrumsventilen. Vilken typ?
Någon som har lite hum om kosnader för detta?

Tack för att du orkat läsa så här långt! Tacksam för alla funderingar.
 
Jag är novis på ämnet och sitter i liknande situation. Värmen är tillfredsställande, men luften rör sig för lite i huset.
Kollar nu på olika alternativ för att flytta luft mellan rummen, det finns många lösningar, men långt ifrån alla är snygga... särskilt de som medför hål i tak/golv.

Det borde ju finnas en mekanisk lösning för att flytta luft om den inte rör sig av sig själv tycker man.

Mitt problem är i fritidshuset och där har jag en Separett (torr toa) att ta hänsyn till. Får jag drag åt fel håll, så kommer jag att fylla huset med luft från "B-tunnan" vilket inte kommer bli trevligt.
 
Självdragsventilation fungerar ganska bra om man eldar med ved eller olja, har alltså en varm skorsten. Har man direktverkande el fungerar den dåligt eller inte alls. Kondensen beror sannolikt på för dålig ventilation.

Frånluftsventiler skall finnas i bad, kök, tvätt. Fungerar inte självdraget måste en någon typ av frånluftsfläkt till. Sen måste tilluftsventiler till om det skall fungera och de skall finnas i sovrum och vardagsrum. Plocka även bort trösklar och ersätt dessa med tunna tröskelplattor så att luften kan röra sig mellan rummen.

de.zoega, i din separett finns det ju en frånluftsfläkt som alltid skall vara igång, ytterligare ventilation i det rummet skall inte behövas annat än tilluft via springa i över eller underkant dörr.
 
Bror, finns det risk att den lilla fläkten i separetten inte klara av att hålla suget om jag använder frånluftsfläkt i duschrummet (ligger intill toan, men inte i samma rum)? Jag har tänkt använda mig av Myson eller Paxfläkt. Z
 
Nej det är ingen risk bara det finns tilluft någonstans i stugan.
 
Tack för svar. Ja det är väl som vi misstänkt att vi behöver ta upp lite ventilationshål.
Borde inte vår värmepump som blåser in luft i stort sett dygnet runt räcka som tilluft, i alla fall för nedre våningen där planlösningen är öppen? Eller tänker jag fel?
 
Jempa skrev:
Tack för svar. Ja det är väl som vi misstänkt att vi behöver ta upp lite ventilationshål.
Borde inte vår värmepump som blåser in luft i stort sett dygnet runt räcka som tilluft, i alla fall för nedre våningen där planlösningen är öppen? Eller tänker jag fel?
Den blåser ju inte in utomhusluft i huset.
Jag satte in fönster ventiler i mina fönster och det blev bättre drag i från luften.
Inget luft in=Ingen luft ut
Googla på fresh 32
 
Fönsterventiler tror jag är bra vid "vanliga hus". Till mitt fritidshus med tvåglasfönster tänkte jag lämna 10-15 cm utan gummilist för att få bättre tilluft. Det kostar ju inget att testa. Någon som kan råda eller avråda till denna idé?
Z
 
Du måste fixa tilluft i sovrummet. Helst någon form av reglerbar ventil, så att du kan ha lite på vintern och mycket på sommaren.
 
Okej, tack för tipset. Gillar dom enklare varianterna, typ fresh. Z
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.