Hej

Är nybliven husägare sen en vecka tillbaka och har en att-göra-lista med 47 punkter.

I toppen på listan är ventilationen!

Hus
Radhus byggt 1958 i engelsk stil med 2-våningar + källaren.

Scenario
Källaren är öppen upp till plan 1 och är helt torr (55%). I källaren finns en tvättstuga som har en viss källarlukt som söker sig upp i huset och inte är så trevlig.
Tvättstugan har en ventil ut mot gatan och en ventil upp i skorstenen. Nu i sommartid är självdraget obefintligt vilket leder till den vandrande lukten.

Min plan
...är att knuffa på självdraget med en paxfläkt som leder ut luften rätt.

Fråga

  1. [1]Låter Pax som en bra ide?
    [2]I vilken ventil ska Paxen sitta? Rakt ut mot gatan eller upp i skorstenen. (har nämligen hört av sotaren att paxen inte orkar dra luften upp i skorstenen)


Med vänlig hälsning
Christian
 
Jag funderar på samma lösning hos mig att trycka ut det mot gatan och ta in ny frisk luft via en annan ventil i gillestugan.

Risken men att trycka upp det i skorstenen är om det finns en förgrening på vägen så att det du ventilerar ut istället går till ett annat rum.
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
Ta in friskluft från ett annat rum i källaren då?

Aha good point med förgreningen. I och för sig borde det vara en egen kanal men jag vet inte. Men då kanske det är lika bra att trycka mot gatan?
 
Som Sammy skriver kan det bli förflyttning av luft mellan rum. Gäller att ha koll på avgreningar.

Rent allmänt:
- Självdrag är sämst på ovanvåningen (inte källaren)
- Gamla kanaler kan vara så proppfulla med fågelbon, barr och damm att det i första hand är en genomrensning som behövs.
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
jag förstår, då blir steg ett i detta projekt att ta hit en sotare som får titta. (och eftersom huset saknar takstege så måste jag fixa en sån först)

Damn, det växer snabbt det här :S
 
Blev nyfiken på hur du tänkte med självdrag är sämst på ovanvåningen? Menar du att självdrag generellt är bättre i källaren?


MagHam skrev:
Som Sammy skriver kan det bli förflyttning av luft mellan rum. Gäller att ha koll på avgreningar.

Rent allmänt:
- Självdrag är sämst på ovanvåningen (inte källaren)
- Gamla kanaler kan vara så proppfulla med fågelbon, barr och damm att det i första hand är en genomrensning som behövs.
 
Sammy_j skrev:
Jag funderar på samma lösning hos mig att trycka ut det mot gatan och ta in ny frisk luft via en annan ventil i gillestugan.

Risken men att trycka upp det i skorstenen är om det finns en förgrening på vägen så att det du ventilerar ut istället går till ett annat rum.
Har du också en ventil mot skorsten och en mot gatan i ditt rum?
 
Sammy_j skrev:
Blev nyfiken på hur du tänkte med självdrag är sämst på ovanvåningen? Menar du att självdrag generellt är bättre i källaren?
Skorstenseffekten fodrar längd och temperaturskillnad för att ge bra effekt. Den är obefintlig strax under taknock.
På sommaren fungerar den dåligt i hela huset.

Jag skulle sätta en avfuktare i källaren i stället.
När man tvångsmässigt evakuerar luft därifrån kommer det att fyllas på med ny via ventiler.
Så här års är uteluften fuktig, och med den svala miljön i en källare kan RF nå höga värden även med denna "nya" luft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.