Hej! Jag vet inget alls om ventilation så jag testar att fråga här. Vi bor i en 3:a i ett trähus från 30-talet som ventileras med självdrag. Det finns klaffventiler högt upp på väggen i alla rum samt i skafferi och förråd, totalt alltså 6 stycken. Sen finns det en ventil i badrummet samt en modern köksfläkt som jag inte vet om den också fungerar som ventil. Den tidigare ägaren har tapetserat över alla klaffventilerna. Jag undrar nu om de skall vara öppna istället. Jag antar att de ursprungligen var avsedda för det, men kanske något ändrats gällande hur man ventilerar nu? Ska de isf vara öppna året om och i alla rum? Tack!
 
A
Om det är självdrag ska de i normalfallet stå öppna för att ventilationen ska fungera. Men på vintern drar det kallt så då vill man stänga dem.
 
Alltid öppna! Hoppad du har en fläkt i badrummmet ?
 
Om det inte finns några tillluftsventiler i tak mm som kontinuerligt (mekaniskt) tillför luft så skall De skall vara öppna, annars så kommer det inte in tillräckligt med tillluft (30-tals hus är dock säkert otäta så viss luft kommer det nog in här och där). Hur känns luften i lägenheten? Med dem stängda så blir det lätt "dålig" luftkvalitet, speciellt på sommaren när självdragseffekten nästintill uteblir pga liten temperaturskillnad
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
webermania webermania skrev:
Om det inte finns några tillluftsventiler i tak mm som kontinuerligt (mekaniskt) tillför luft så skall De skall vara öppna, annars så kommer det inte in tillräckligt med tillluft (30-tals hus är dock säkert otäta så viss luft kommer det nog in här och där). Hur känns luften i lägenheten? Med dem stängda så blir det lätt "dålig" luftkvalitet, speciellt på sommaren när självdragseffekten nästintill uteblir pga liten temperaturskillnad
Det har varit väldigt dålig luft, det var därför jag började klura på detta. Nu skar jag upp dem och det känns redan bättre :)

Ska man ha den i köket öppen också? Jag läste att man bara ska ha frånluft i köket. Tror inte att köksfläkten suger luft förutom när den är på. Finns inga andra ventiler än de jag nämnt och inga fläktar. Så jag antar att den i badrummet är enda frånluften. Räcker det? Hur ska jag göra med ventilerna i skafferi och klädkammare?
 
BirgitS
Är skafferidörren tät?
I så fall kan dess ventil bara användas för att få ett svalt skafferi.

Kan ventilen i badrummet suga ut så mycket luft att ett tunt papper eller vanligt papper fastnar?
Någon skillnad på om badrumsdörren är öppen eller stängd?
 
Tyvärr väldigt vanligt att folk fick för sig att stänga igen ventilerna för att det spara energi och att det blir kallt, men det ställer till det både tillfälligt och på lång sikt. bra att det blev bättre när du öppnade dem, då finns det ändå visst luftombyte i lägenheten även nu när det är som sämst effekt på självdrag(y)

I kök skall man normalt ha bara frånluft men har ni även matplats där kan man fundera på att öppna där. Köksfläkten är den kopplad på en IM-kanal eller är det kolfilter och återcirkulering? Mest troligt är det inte nån fart i fläktens kanal när den är av, men kolla gärna genom att sätta emot ett A4-papper, fastnar den drar det luft även den vägen

Förråd å klädkammare mm skall ha frånluft, så låt de ventilerna vara stängda i nuläget.

Man kan med ganska enkla medel även förstärka frånluften i lägenheten genom att "hjälpa till" med en flläkt (tex tex calima) i frånluftskanalen i badrummet som går konstant på lågvarv och sedan automatiskt varvar upp vid hög belastning, tex långa varma duschar ;)
 
Det verkar vara bra sug i badrummet och att A4-papper fastnar även med dörren stängd (en hel del glipor mellan dörren och karmen). Köksfläkten verkar vara kopplad till nån kanal men det är inget sug om jag testar med ett papper. Tror ni det räcker eller behöver jag en fläkt? Lägenheten är på 78 m2. Tack!
 
Då verkar det vara ok om du öppnat alla gamla väggventiler.
 
A arasmus skrev:
Det verkar vara bra sug i badrummet och att A4-papper fastnar även med dörren stängd (en hel del glipor mellan dörren och karmen). Köksfläkten verkar vara kopplad till nån kanal men det är inget sug om jag testar med ett papper. Tror ni det räcker eller behöver jag en fläkt? Lägenheten är på 78 m2. Tack!
Det är oftast inte tillåtet med fläkt i lägenheter, när du startar köksfläkten kommer den att skapa övertryck i ventilationen som trycker ut ditt köksos i andras kök och badrum. Men det ska ju vara lite sug i kanalen, du får be hyresvärden kika på det.
 
A arasmus skrev:
Det verkar vara bra sug i badrummet och att A4-papper fastnar även med dörren stängd (en hel del glipor mellan dörren och karmen). Köksfläkten verkar vara kopplad till nån kanal men det är inget sug om jag testar med ett papper. Tror ni det räcker eller behöver jag en fläkt? Lägenheten är på 78 m2. Tack!
Då låter det som det är fint drag i frånluften. Nu när du har öppnat stängda ventiler och har frånluft så finns det ju en luftväxling i lägenheten igen och både ni som bor där och lägenheten kommer ha förutsättningar att andas på rätt sätt
 
Nu när jag öppnat upp ventilerna slår det mig hur fula de är. Lager på lager av strukturtapet och färg. De ser ut att vara i gjutjärn, så jag funderar på att ta ner dem och putsa till dem. Jag undrar bara om någon vet hur de var "avsedda" att se ut ursprungligen. Tror ni att man målade/tapetserade över dem eller att man behöll dem i metall. Tänker att det kan bli ganska fint om man sätter dit en kedja och så.
 
BirgitS
Är det gjutjärn behöver det nog rostskyddsbehandlas. Byggfabriken säljer ventilgaller av gjutjärn och de länkar till en sida om rostskyddsbehandling: https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-102-ventilgaller-150/ och de säljer även ventilkättingar och kedjetyngder.

När jag var liten bodde mormor i en sekelskifteslägenhet och jag är rätt säker på att ventilgallret i badrummet var målat med väggfärgen, men det säger ju inte så mycket om hur det var när lägenheten var ny. Jag kommer ihåg det bara för att det såg så annorlunda ut där det satt så högt upp med en kedja att reglera med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.