Hej!
Jag bor i ett 1.5 plans hus på 150 kvm byggt 1982. Huset har både till- och frånluftsventilation. Ursprungligen är huset byggt med direktverkande el och frånluftsvärmepump där den senare står för tappvatten samt uppvärmning av tilluften. Efter nästan 40år av tappert kämpande har nu frånluftspannan tackat för sig och jag är nu mitt i processen att byta ut den. Jag kommer att installera radiatorer för vattenburen värme och i samband med det så blir det luft-vatten eller möjligen bergvärme.

Huset har som sagt både till- och frånluftskanaler. På bottenvåningen är det takventiler av vanlig typ som kan justeras för jämnt flöde och där funkar det bra men på övervåningen är det någon form av VP-rör som luften kommer ur och ingen synbar möjlighet att justera flödet i respektive rum. Detta gör att de två sovrum på övervåningen som är nära tilluftsaggregatet får i princip all luft men det sovrum som ligger längre bort nästan inget alls.

Nu till min fråga, jag har haft installatörer här som ska offerera en helhetslösning för mitt hus. Jag har fått förslag att installera en vanlig kanalfläkt till frånluften och det köper jag eftersom jag troligen inte får igen investeringen av värmeåtervinning i frånluften (?). Problemet jag har är med tilluften. Där har jag fått förslaget att skippa den helt och istället installera friskluftsventiler. Huset är välisolerat, fönstren är nya och vi har inga problem med drag eller liknande. Då känns det lite konstigt att sätta in ventiler i flertalet rum. Är min oro helt ogrundad? Jag tänkte isåfall att jag kunde satsa på variabla ventiler som anpassar sig efter temperaturen. De flesta jag pratat med vill ju gå till FTX och inte ifrån.

Är det någon som gjort en liknande konvertering eller har annan bra input så skulle jag bli jättetacksam för åsikter ang detta.

Tips mottages även tacksamt på firmor i Göteborgsområdet som är bra på helhetslösningar för värme och ventilation
 
Redigerat:
Intressant att frånluftsvärmepumpen hållit så länge. Förmodligen det numera förbjudna köldmediet R22 som fått kompressorn att gå så bra(?) CTC Master 102 eller liknande? Låter inte som det är några godkända ventilationskanaler till övervåningen. VP-rör tänker jag snarast på smala rör för el-ledningar. Bor man i Göteborg skulle jag inte bekymra mig om FTX såsom kan vara vettigt uppe i Norrland med riktigt kalla vintrar. I Göteborg behöver man snarare stormkåpor över friskluftsventilerna när det blåser mycket. Med pollenfilter i friskluftsventilerna blir inkommande luft bra filtrerad.
 
  • Gilla
ramsandr
  • Laddar…
J Josth skrev:
Intressant att frånluftsvärmepumpen hållit så länge. Förmodligen det numera förbjudna köldmediet R22 som fått kompressorn att gå så bra(?) CTC Master 102 eller liknande? Låter inte som det är några godkända ventilationskanaler till övervåningen. VP-rör tänker jag snarast på smala rör för el-ledningar. Bor man i Göteborg skulle jag inte bekymra mig om FTX såsom kan vara vettigt uppe i Norrland med riktigt kalla vintrar. I Göteborg behöver man snarare stormkåpor över friskluftsventilerna när det blåser mycket. Med pollenfilter i friskluftsventilerna blir inkommande luft bra filtrerad.
Tack för svaret. Det är R134a och det skulle kunna vara så att anläggningen är servad någon gång och att man då bytt gas. Vad jag kan säga är att pumpen håller fortfarande, den klarar att värma vattnet utan elpatronens hjälp. Det som gått sönder är behållaren som är genomrostad.

Ang rören i golvet så är det en lite konstig lösning som jag inte sett tidigare (se bild)
 
  • Tre synliga rörstickningar genom ett hål i en trägolvsskiva, något som beskrivs som en ovanlig lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det låter vansinne att installera ventiler. De släpper in på tok för mycket ljud. Finns visserligen ljuddämpade som kanske är bättre men de (vanliga fresh) vi hade i förra huset var sämst. Och i princip omöjligt att få jämn ventilation i alla rum.


Du får troligen inte igen pengarna för en ftx. Men tror det är värt det i komfort (har själv bara frånluft med biob ventiler som funkar sämst i nuvarande huset än så länge).
Jag skulle undersöka om du intr kan ersätta rören på ovanvåningen med nya du kan ha vettiga ventiler på? Finns ju platta rör tex.
 
  • Gilla
ramsandr
  • Laddar…
De dB-dämpade modellerna av friskluftsventiler dämpar ljud utifrån väldigt effektivt men de kräver att man borrar ett något större hål. Finns även en liten ljuddämpningsmatta man kan sätta in i befintliga ventiler om det behövs även om det inte dämpar lika mycket. Har inga problem med att få bra ventilation i alla rum.
 
Vad är det för diameter på de tre rören som tittar upp från golvet?
 
J Josth skrev:
Vad är det för diameter på de tre rören som tittar upp från golvet?
Innerdiametern är 25mm.

Jag ska kolla lite på olika ventiler och ljuddämpning. Huset är välisolerat så det vore synd om man försämrade de egenskaperna väsentligt. Å andra sidan hör man tilluften hela tiden och det blir märkbart tystare om den stängs av.
 
Ok. Det är en vanlig dimension för el-rör så det är kanske det som har använts(?) De tre rören ger tillsammans bara en tvärsnittsarea för luftströmmen på endast 15 cm². Normalt använder man s.k. spiro-rör med diameter 100 mm till enskilda rum och de har en tvärsnittsarea på 79 cm². De minsta ventilationsrör som säljs är på är 80 mm diameter och har då en tvärsnittsarea på 50 cm². Måste bli ett oerhört tryckfall i VP-rören och tilluften får väldigt svårt att ta sig fram någon längre sträcka. Räkna som sagt med nya ventilationskanaler på övervåningen om du vill ha mekanisk tilluft även framöver.

Ett hus kan vara väldigt bra isolerat och fortfarande ha friskluftsventiler i ytterväggarna. Transmissionsförluster är en sak och ventilationsförluster en annan. Tillräcklig ventilation måste man ha på ena eller andra sättet.
 
  • Gilla
ramsandr
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Det är en vanlig dimension för el-rör så det är kanske det som har använts(?) De tre rören ger tillsammans bara en tvärsnittsarea för luftströmmen på endast 15 cm². Normalt använder man s.k. spiro-rör med diameter 100 mm till enskilda rum och de har en tvärsnittsarea på 79 cm². De minsta ventilationsrör som säljs är på är 80 mm diameter och har då en tvärsnittsarea på 50 cm². Måste bli ett oerhört tryckfall i VP-rören och tilluften får väldigt svårt att ta sig fram någon längre sträcka. Räkna som sagt med nya ventilationskanaler på övervåningen om du vill ha mekanisk tilluft även framöver.

Ett hus kan vara väldigt bra isolerat och fortfarande ha friskluftsventiler i ytterväggarna. Transmissionsförluster är en sak och ventilationsförluster en annan. Tillräcklig ventilation måste man ha på ena eller andra sättet.
Tryckfallet är som du skriver jättestort och i rummet längst bort kommer knappt någon luft alls. Jag börjar nog landa i att installera friskluftsventiler. Tveksamt om det är värt investeringen/arbetet för att få fungerande mekanisk tilluft

Tack för din input!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.