Hej,
Vi har delat av ett vardagsrum i vår lgh och byggt om det till två mindre sovrum. Vi behöver därför lösa tilluft till de båda nya rummen. Det är en BRF och fastigheten har mekanisk tilluft (FTX centralt). Ett alternativ är givetvis att förlänga och dela upp befintlig kanal. Dock så är det önskvärt att slippa pga placering och att de kommer vara väldigt synliga i lägenheten.

Ett annat alternativ som har blivit godkänt på OVK i andra lägenheter i fastigheten i liknande fall är att sätta in en fläkt (typ pax/Intellivent badrumsfläkt). Det är antagligen så det kommer få bli i vårt fall också.

Min fråga är därför om det spelar någon roll vilken sida av väggen man monterar fläkten på? Dvs. Spelar det någon roll om man trycker in luft i rummet eller trycker ut luft ur rummet? Både alternativen bygger ju givetvis på att det finns en tillräckligt stor luftspalt över eller under dörren, antar jag.
Är något av alternativet att föredra? Fungerar båda och bör bli godkända på framtida OVK?
Tips på enkel, tyst luftförflyttare? De flesta verkar ha en termostat och vara gjorda som värmeförflyttare, typ. Intellivent celsius. Den funktionen behöver vi ju inte, då det bara är ett lågt grundflöde vi vill ha, antar jag?

Tacksam för tips.
Hälsningar, J
 
K
Jag har ett rum utan friskluft utifrån eftersom detta inte är möjligt. Har satt en fresh fläkt och provat båda alternativen, dvs blåsa in resp blåsa ut.
Blåsa ut fungerar bra om det kan komma in luft från andra sidan av rummet, i annat fall tycker jag blåsa in är bättre vilket jag har idag. Utanför rummet sitter en värmeväxlare i närheten som friskluftsventilerar så på så vis får man in hyfsad luft i rummet.
Du får prova dig fram… dock blir det tyvärr inte samma luft som om man skulle haft fönster/friskluftsventil.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har ett rum utan friskluft utifrån eftersom detta inte är möjligt. Har satt en fresh fläkt och provat båda alternativen, dvs blåsa in resp blåsa ut.
Blåsa ut fungerar bra om det kan komma in luft från andra sidan av rummet, i annat fall tycker jag blåsa in är bättre vilket jag har idag. Utanför rummet sitter en värmeväxlare i närheten som friskluftsventilerar så på så vis får man in hyfsad luft i rummet.
Du får prova dig fram… dock blir det tyvärr inte samma luft som om man skulle haft fönster/friskluftsventil.
Tack. Ja, men det har du nog rätt i. Det borde ju bli lite mer cirkulation längre in i rummet om det blåser in i luft istället för att suga ut. Placeringen för fläkten måste nämligen vara placerad på samma vägg som dörren. Då kortaste vägen för flödet blir annars längs med samma vägg, och då kanske luften längre in i rummet blir mer stillastående.

Någon annan som har en annan input? Annars får jag väl placera den så att den trycker in luft, trots att den sidan kommer att vara placerad ut mot ett vardagsrum och synas mycket mer så…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.