Jag har ett torkskåp och en torktumlare i tvättstugan, men bara ett ventilationshål ut. Går det på något sätt koppla ihop ventilationsslangen från torkskåpet och torktumlaren till en slang och vidare till ventilationshålet?

Fråga 2:
Ventilationshålet på torkskåpet och torktumlaren är 10 cm. Ventilationshålet ut sitter i taket ovanför torkskåpet, det vill säga att jag måste dra en ventilationsslang från torktumlaren upp till taket. Dessa ventilationsslangar är ju så fula så jag vill helst inte att den skall synas.
Finns det då något smart sätt att dölja den?
Ett alternativ är ju att dra slangen bakom torkskåpet, men en 10 cm ventilationsslang tar för mycket plats bakom skåpet. Finns det kanske en mindre, som går att koppla från torktumlarens 10 cm uttag? och som sedan går att koppla samman med torkskåpets ventilationsslang?
 
Utan att vara helt säker på min sak så blir jag tveksam. Om du har två utlopp sammankopplade så blir väl risken för att utloppsluften går fel väg överhängande?
Dessutom tror jag att slangdiametern är väsentlig för att få rätt luftflöden. Det kan vara lurigt att minska diametern i utluftslangen då den fuktiga luften måste ut med minsta möjliga motstånd.
 
Jag har ingen ventilationsslang från torktumlaren, och inte i förra huset heller (även det ganska nytt). Som jag förstår det, är det endast torkskåpet som har en medföljande vit slang, med hållare, så att slangen hamnar ca 10cm under takdonet. Takdonet funkar därmed som vanligt, och suger in fukt/värme från tumlaren/tvättmaskin, och annat i våtutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.